Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBratholm, Berit
dc.contributor.authorFaryabi, Khalid
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:48Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:55195211
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080787
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen har hatt som mål å undersøke hvordan digitale verktøy kan fremme kunnskap og læring i skolen. Oppgaven legger vekt på mellomtrinnet, men mye av forskningsinnhentingen er både fra barneskolen helt opp til videregående ved bruken av digitale verktøy. Teoretiske grunnlaget for oppgaven bygger på tidligere forskning og teori som handler om ulike momenter for hvordan lærere kan tilpasse undervisningen ved bruken av digitale verktøy eller teknologi. I oppgaven kommer jeg til å bruke digitale verktøy og teknologi som synonymer. I denne masteravhandlingen kommer jeg til å sette søkelys på ulike pedagogiske tilpasninger og hvilke ferdigheter som må legges til rette for at elever opplever læringsutbytte og mestring ved å bruke digitale verktøy og hvor viktig læreren sin kompetanse er for om den kan avgjøre læringen i høyest mulig grad eller ikke. I denne oppgaven har jeg brukt kvalitativt metode som forskningsmetode der jeg plukket ut åtte informanter for et fokusgruppeintervju. Jeg kommer til å beskrive hvordan prosessen foregikk i kapittel 3 om metode. I tillegg til kvalitativt intervju valgte jeg også å bruke dokumentanalyse ettersom intervjuet i seg selv ikke var tilstrekkelig bra nok for å belyse problemstillingen. Jeg har også fokusert litt på hvordan digitale verktøy fremmer læring i faget KRLE, men hele oppgaven vektlegges i all hovedsak digitale verktøy og dens formål og bruk i skolen. Teorien og resultatene vil danne grunnlaget for drøftingen og de viktige temaene som kan være avgjørende for å belyse problemstillingen, er følgende: • Tilpasset opplæring • Læringsteorier • Lærerens digitale kompetanse og dømmekraft • Lærer-elev relasjoner Gjennom masteravhandlingen og forskningen har jeg innsett viktigheten av hvor stor rolle teknologien spiller i hverdagen til elevene. Nøkkelen for å skape en god digital undervisning, er helt avgjørende på hvor god kompetanse læreren har for å kunne anvende slike digitale enheter i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDigitale verktøy i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel