Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorgersen, Glenn-Egil. 
dc.contributor.authorAasheim, Aslaug Merete Gjersund
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:47Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:55219972
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080786
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen har til hensikt å undersøke og produsere ny kunnskap angående hvordan et gjensidig skole-hjem samarbeid kan utvikles. Valg av tema har sin bakgrunn i min tidligere erfaring som kontaktlærer i skolen, hvor skole-hjem samarbeidet viste seg å ha en stor innvirkning. Og med bakgrunn i dette ble det utarbeidet følgende problemstilling; «Hvordan utvikle et gjensidig skole-hjem samarbeid?» Med utgangspunkt i problemstillingen, og en sosiokulturell tilnærming, ble det gjennomført et kvalitativt intervju, med både lærere og foreldre som informanter. Intervjuet åpner for muligheten til at informantene kan ytre hvilke faktorer de mener er knyttet opp mot gjensidighet i skole-hjem samarbeid. Hensikten med å representere både skole og hjem informanter, er for å skape et bredere perspektiv på samarbeidet. Et godt skole-hjem samarbeid kan være avgjørende for å skape gode nok tilrettelegninger for utvikling, og læring for elevene. Det er lovbestemt at læreren har ansvaret for å ta initiativ, og tilrettelegge for at samarbeidet kan fungere til barnets beste (Drugli & Nordahl, 2016). På samme tid har hjemmet et overordnet ansvar for oppdragelsen og oppfølgingen av barnet, og med dette også et ansvar for å etterstrebe barnets beste. Gjennom bruken av en tematisk analyse, blir det empiriske datamaterialet delt inn i fem temaer. Dette er temaer, som i sammenheng med de teoretiske rammene, skaper en forståelse av kompleksiteten knyttet til samarbeidet mellom skole og hjem. Denne forståelsen er tett knyttet opp mot besvarelsen på studien sine fem forskningsspørsmål, og problemstilling. Funn viser at informantene har en felles forståelse av viktigheten knyttet til skole-hjem samarbeidet, men at det er uklare linjer til hvilke forventninger, og ansvar som tilhører de enkelte parter i samarbeidet. Det kommer derfor tydelig fram i studien at samarbeidet burde være preget av en gjensidig åpenhet mellom partene, og at det burde opparbeides en tillit som sannsynlig vil føre til et samarbeid preget av ærlighet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleGjensidighet knyttet til skole-hjem samarbeidet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel