Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIlkama, Ina Marie Lunde 
dc.contributor.advisorAarvik, Signe 
dc.contributor.authorIlyas, Ali Mosab
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:46Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794216:55192309
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080785
dc.description.abstractLærebøker er som et vindu åpnet mot en hel verden av kunnskap. Elever, lærere og skolen som en utdanningsinstitusjon er alle en del av et komplekst system som blir gjensidig påvirket av de innblandede partene. En sentral komponent som vi finner i dette systemet, er læreboka. Læreboka kan benyttes som et verktøy til å kaste lys over sannheter man som kunnskapssøker er på let etter. Dette gir læreboka en særstilling som en hovedkilde, når det kommer til videreformidling av kunnskap gjennom tekst. Derfor er det viktig å ha lærebøker som representerer virkeligheten så realistisk som mulig, med et godt spekter av mangfold, slik at elevene kan få et objektivt syn på feltet de ønsker å lære mer om. I den sammenheng har jeg valgt å fokusere på problemstillingen: “I hvilken grad gjenspeiles islams mangfold i norske lærebøker for ungdomstrinnet?” i KRLE-faget. I studien benytter jeg et kvalitativt forskningsdesign, der fokuset i hovedsak ligger på kunnskapsinnholdet gjennom en litteraturanalyse av ulike lærebøker som brukes på ungdomstrinnet i dag. Studien baserer seg på et dypdykk i lærebøkene KRLE-boka 8-10, Store spørsmål - KRLE 8-10 og KRLE 8. Funnene drøftes i lys av tidligere forskning, samt teoretiske perspektiver som Robert Jacksons tredelte tilnærming til religion, Talal Asads The idea of an anthropology of Islam og Torsten Hyléns syn på essensialisme. Funnene jeg kom fram til viste seg å være forenlige med min hypotese og mine antakelser om at det er noe fravær av mangfold i islam representert gjennom skikkelser innen etikk- og filosofi-kapitlene. Og at det i tillegg er en mangel på nyanser av ulike tolkninger innad i islam-kapitlene som tar for seg islam som religion generelt. Jeg viser i studien til mangfold som finnes i islam, mangfold som har blitt presentert på tvers av lærebøkene, og til sist mangfold som kunne vært relevant i fremtidige lærebøker etter min mening. Studien konkluderes med at det er rom for ytterligere nyansering av ulike filosofer og etikere presentert i lærebøkene, samt mangfold i tolkninger som finnes i sentrale deler som omfatter islam-kapitlene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleI hvilken grad gjenspeiles islams mangfold i norske lærebøker for ungdomstrinnet?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel