Show simple item record

dc.contributor.advisorFrøjd, Ylva
dc.contributor.authorFurnes, Julie Konstanse
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:44Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794200:54925165
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080784
dc.description.abstractProblemstillingen jeg har valgt for denne mastergradsavhandlingen er: Oppfatter lærere og elever på mellomtrinnet lesing av skjønnlitteratur som empatiutviklende? Jeg har valgt ut følgende forskningsspørsmål for å kunne belyse problemstillingen min: Oppgir et utvalg mellomtrinnselever at de kan kjenne seg igjen i de skjønnlitterære tekstene som brukes i norsktimene? Opplever et utvalg norsklærere på mellomtrinnet at skjønnlitteratur kan være en ressurs for elevenes empatiutvikling? Hvordan går et utvalg norsklærere frem for å bestemme hvilke skjønnlitterære tekster som skal brukes i norsktimene? For å finne svar på dette har jeg gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse i tre ulike klasser, for så å ha et kvalitativt intervju med lærerne til disse klassene. Før elevene besvarte spørreskjemaet, ble teksten «Richard» av Linn Skåber lest høyt. Teksten ble valgt ut som en mulig tekst for at elevene skulle få medfølelse og/eller empati med noen av karakterene. Spørreskjemaet inneholdt spørsmål både knyttet til denne teksten, men også til de skjønnlitterære tekstene som blir brukt ellers i norsktimene. Ved å benytte to ulike metoder for å samle inn empiri fra klasserommet har jeg mulighet til å kunne analysere elevenes svar på spørreskjemaet, med bakgrunn i hva lærerne forteller i sine intervju, i tillegg til teori og tidligere forskning på temaet. Noen sentrale funn i forskningen min er at bare 15% av alle elevene oppgir at de kan kjenne seg igjen i de skjønnlitterære tekstene som brukes i klasserommet. De resterende 85% svarer enten «nei» eller «vet ikke». Flere forskere peker på viktigheten av gjenkjennelse i litteraturen for at en eventuell empatiutvikling skal kunne skje (Keen, 2006, s. 214), og at man gjennom litteraturen får et unikt innblikk i andres verden, som kan gi økt forståelse og empati for andre (Nussbaum, 2016, s. 36). Alle de tre lærerne som deltok i studien min sier at de tror lesing av skjønnlitteratur kan fungere som en ressurs for elevenes utvikling av empati, og alle lærerne oppgir også at de opplever at deres elever kan kjenne seg igjen i de skjønnlitterære tekstene som blir brukt i norsktimene, selv om ikke alle har gått aktivt inn for å sjekke at elevene gjør det. Studien konkluderer med at skjønnlitteratur trolig kan fungere empatiutviklende, om lærere gjør rette didaktiske valg når det kommer til arbeid med skjønnlitteraturen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLitterær empatiutvikling - En studie av et utvalg elever og læreres opplevelse av lesing av skjønnlitteratur som ressurs for empatiutvikling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record