Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMortensen-Buan, Anne-Beathe
dc.contributor.authorØstmoen, Sara Elisabeth Zürcher
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:40Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794200:55115648
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080781
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar for seg livsmestring fra det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Målet for studien er å undersøke følgende problemstilling: På hvilken måte kommer ulike aspekter av livsmestring fra det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring til uttrykk gjennom oppgaver knyttet til skjønnlitterære tekster i to tekstsamlinger på ungdomstrinnet? Bakgrunnen for både problemstilling og tema er en ny læreplan og nye lærebøker. Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kom inn i norsk skole med LK20, og med det fulgte også et behov for å forske på hva temaet inneholder og hvordan det implementeres i skolen. Det er dermed interessant å undersøke hvor stor grad oppgavene som tilhører skjønnlitterære tekster integrerer livsmestring, og hva som kjennetegner disse oppgavene. I studien er det brukt kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse for å svare på problemstillingen. Utgangspunktet for analysen er oppgaver fra tekstsamlingen til Fabel 10 og Synopsis Lesebok 8-10, to lærebøker i norsk utgitt etter LK20. Gjennom den kvantitative analysen er det svart på hvor mange oppgaver som gir elevene inngang til ulike temaer innenfor livsmestring. Den kvalitative analysen gir svar på hva som kjennetegner oppgavene som handler om temaene identitet, følelser og relasjoner. Kvantitativ innholdsanalyse er valgt med bakgrunn i at det er interessant å se på antall oppgaver, og kvalitativ innholdsanalyse er valgt for å kunne gå mer i dybden på et utvalg oppgaver. Funnene fra den kvantitative analysen viser at et stort flertall av oppgavene er tekstorienterte og handler om andre temaer enn livsmestring. Det kommer også fram en stor variasjon i antall oppgaver knyttet til de ulike temaene fra livsmestring, og det kan se ut som at følelser og relasjoner er to temaer som er mye vektlagt i oppgavene. Den kvalitative analysen viser at det som kjennetegner de oppgavene som kan knyttes til temaene identitet, følelser og relasjoner fra livsmestring er at elevene skal gå inn i den skjønnlitterære teksten og reflektere over hva de litterære karakterene tenker og føler. Dette kan bidra til at elevene får en større forståelse for egne og andres følelser, i tillegg til at de kan bli flinkere til å forstå hvorfor andre mennesker gjør som de gjør ved se verden gjennom ulike perspektiv.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLivsmestring gjennom oppgaver og skjønnlitteratur
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel