dc.contributor.advisor | Syse, Jonn | |
dc.contributor.author | Vilnes, Janicke | |
dc.date.accessioned | 2023-07-21T16:41:13Z | |
dc.date.available | 2023-07-21T16:41:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6850339:54806859 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3080771 | |
dc.description.abstract | Utenforskap i ung alder har store konsekvenser for enkeltmenneske og er et stort samfunnsproblem. Fullført studieløp i den videregående skole assosieres med tilknytting til arbeid, høyere utdanning, lavere risiko for økonomiske problemer, bedre fysisk og psykisk helse, samt høyere grad av tilfredshet. Frafall fra videregående skole representerer risiko for utenforskap og som vil ha påvirkning for helsen. Følgende forskningsspørsmål har vært førende for undersøkelsen: 1) Hvorfor kom ungdommene i kontakt med prosjektet? 2) Hva har ungdommene fått hjelp til gjennom prosjektet og hvordan har de opplevd oppfølgingen de har fått? 3) Hva er situasjonen for ungdommene i dag og hvilke planer har de for fremtiden?
Undersøkelsen har en helsefremmende tilnærming og bygger på intervju av seks ungdommer som har deltatt i et oppfølgingstiltak for å ferdigstille videregående skole. Ungdommene i denne undersøkelsen hadde enten droppet ut av videregående skole og noen av ungdommene stod i fare for å droppe ut av videregående skole.
Masteroppgavens formål er å produsere kunnskap som skal belyse ungdommenes opplevelse av oppfølgingstiltak for å søke svar på hva som skal til for at flere ungdommer gjennomfører videregående skole. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | "De fleste tenker at det skal så mye til for å hjelpe ungdommer som sliter, men egentlig ønsker vi bare å bli sett og hørt" | |
dc.type | Master thesis | |