Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjelbred, Dagrun
dc.contributor.authorIversen, Per Anders Solheim
dc.date.accessioned2023-07-20T16:41:47Z
dc.date.available2023-07-20T16:41:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794200:55123197
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080544
dc.description.abstractDenne avhandlingen er en kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg læremidler i norskfaget, avgrenset til 5. trinn. Analysen har som formål å besvare problemstillingen «Hvordan støtter et utvalg nye læremidler elevenes leseutvikling med spesielt søkelys på bruk av lesestrategier?». Bakgrunnen for studien er å se nærmere på læremidlenes leseopplæring i norskfaget, så vel som å gå i dybden på læremidler som fenomen. Begrepet lesestrategi trekkes inn både i norskfagets grunnleggende ferdigheter, samt i flere kompetansemål. Hensikten med studien er å kunne si noe om norskfagets læremidlers tilnærming til lesestrategier. Studien er avgrenset til tre ulike læremidler fra tre ulike utgivere, begrenset til 5. trinn. Et av læremidlene er heldigitale, mens de resterende er papirbaserte. Dette står i tråd med den digitale omstillingen norsk skole har vært gjennom det siste tiåret. Stadig mer tekster i undervisning leses på skjerm, og digitale tekster stiller andre krav til leseren. Studien har derfor også et sideblikk på hvorvidt læremidlene tilnærmer seg digital lesing og digitale lesestrategier. Det teoretiske grunnlaget for studien er godt anerkjente teorier om lesing og lesestrategier fra det norske fagmiljøet. I tillegg har jeg benyttet meg av tidligere forskning på lesestrategier, læremiddelbruk og leseopplæring, som for eksempel LISA-studien. Jeg valgte å gjøre selve innholdsanalysen todelt. Den ene delen er en ren innholdsanalyse, hvor jeg går gjennom læremidlene med et utelukkende søkelys på lesestrategier. Hensikten med dette er å belyse hvilke lesestrategier som formidles i læremidlene, og hvordan de formidles. Den andre delen av analysen er en nærlesing av tilfeldig utvalgte tekster fra hvert av læremidlene. Hensikten her er å se nærmere på hvordan lesestrategier kommer til syne i læremidlenes tekster. Analysen viser at læremidlene formidler et bredt utvalg lesestrategier, som dekker flere av lesingens formål. Lesestrategiene formidles også på varierte måter. Nærlesingen viser at lesestrategiene er noe usynlige utenfor de kapitlene som dekker den eksplisitte strategiformidlingen. Det vies digital lesing og digitale lesestrategier tilnærmet ingen oppmerksomhet i læremidlene. Oppgaven konkluderer med at læremidler i norskfaget kan være gode kilder til kunnskap og støtte i elevenes leseopplæring. Samtidig må norsklærere være bevisste på lærebøkenes svakheter, og ta en større rolle i å sikre kontinuerlig arbeid med lesestrategier og opplæring i digital lesing.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLesestrategier i Fagfornyelsens læremidler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel