Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrathagen, Kjersti
dc.contributor.authorMedlie, Markus Olai Aagaard-Nilsen
dc.date.accessioned2023-07-20T16:41:44Z
dc.date.available2023-07-20T16:41:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794223:54591155
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080542
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt å belyse de ulike fordeler og ulemper man som lærer kan støte på ved å bruke apper og spill i samfunnsfaget. Gjennom problemstillingen «På hvilken måte kan digitale apper bidra til en tilpasset og inkluderende undervisning som gir elever læringsglede i samfunnsfag», har man sett på flere ulike sider av bruken av apper i undervisningen. Man har fått større større innsikt i hvordan tilnærmingen til digitale enheter er i skolen og i klasserommet, og hvordan de anvendes for å maksimere læringsutbytte i undervisningen. Man har valgt å bruke den kvalitative metoden semistrukturert intervju med tre ulike lærere som arbeider på ulike skoler og i ulike kommuner for å se om praksisen er annerledes, og hvordan. Man har vært ute etter deres subjektive erfaringer og meninger for å se om det kan sammenlignes med valgt teori, samt egne erfaringer gjennom praksisperioder. Dermed har man også valgt å bruke en fenomenologisk tilnærming for analyse, for å kunne sammenligne lærernes oppfattelser, meninger og erfaringer når det kommer til bruken av apper i undervisningen. Data og kilder som oppgaven bygger på, er valgt nøye gjennom ulike fagbøker og relevant litteratur som kan belyse spørsmål knyttet til problemstillingen, samt viktige begreper innenfor tematikken. Forskning og data om blant annet tilpasset opplæring, relevante modeller og statistikk er eksempler på data som har vært nødvendig for å et nyansert og helhetlig blikk på hvordan apper og spill påvirker samfunnsfagundervisningen. Funnene viser at det er flere fordeler ved å ta i bruk apper og spill i undervisningen. Det er også generelt kognitive fordeler ved å spille videospill, og man kan blant annet lære samhandling, problemløsning, hvordan håndtere ulike følelser og mer. Funnene viser også at det er flere ulemper og fallgruver ved å ta i bruk apper og spill i undervisningen, som tekniske feil, og at fokuset ikke blir på det faglige, men på spillet alene. Som man vil se, kreves det gode og tydelige rammer og mål når man vil bruke apper og digitale verktøy i undervisningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDigitale apper i samfunnsfagundervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel