Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKacerja, Suela
dc.contributor.authorJohansen, Sindre Langerud
dc.date.accessioned2023-07-20T16:41:41Z
dc.date.available2023-07-20T16:41:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6834698:55194914
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080540
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven var å gå i dybden på hvilke tanker og meninger et utvalg lærere har om temaet: elever med høyt læringspotensial. Søkelyset er satt på hvordan lærerene identifiserer elever med høyt læringspotensial innenfor faget matematikk, og hva de gjør for å utfylle disse elevenes faglige potensial. Den går inn på hvilke tiltak som blir gjort, og hva som eventuelt ikke blir gjort, og hvorfor. Studiet viser at lærere gjør så godt de kan for å tilpasse til elever med høyt læringspotensial, men det er flere utfordringer som påvirker deres evne til å lage god undervisning. Problemstillingen til oppgaven er: Hvordan oppdager lærere elever med høyt læringspotensial, og hvilke tiltak blir gjort for at disse elevene skal oppnå best mulig opplæring. Det er benyttet en kvalitativ metode, med intervju som metode for datainnsamling. Analysen ble gjennomført ved en tematisk analyse, og kategoriene som kom fram var: Utfordringer, Tiltak, Kjennetegn på elever, Motivasjon, Underytelse, og Blir det gjort nok? Resultatene i oppgaven baseres på funnene i datainnsamlingen i sammenheng med tidligere forskning. Følgende funn ble rapportert og drøftes: Lærere ønsker å hjelpe elever med høyt læringspotensial, det er for lite ressurser tilgjengelig for lærerne, viktigheten av å utvikle elevenes motivasjon og tankesett, hvilken kompetanse som kreves av læreren, og det blir ikke gjort nok i den norske skolen for å hjelpe elever med høyt læringspotensial. Studiet konkluderer med at lærerne har et ønske om å tilpasse undervisningen for elever med høyt læringspotensial, men manglende ressurser og opplæring fører til at dette blir utfordrende. Lærerene mangler tilstrekkelig opplæring fra egne studier, fordi læreren skal hjelpe mange elever med ulik kompetanse, blir det derfor utfordrende å hjelpe alle elevene med å oppnå potensialet sitt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleElever med høyt læringspotensial i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel