Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJenssen, Line
dc.contributor.authorMalme, Silje Andberg
dc.date.accessioned2023-07-19T16:41:46Z
dc.date.available2023-07-19T16:41:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794223:55198447
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080310
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av lærebokserien Relevans skrevet for ungdomstrinnet. Hensikten med masteroppgaven er å undersøke hvilke perspektiver på demokrati og medborgerskap som kommer til utrykk i lærebøkene Relevans 8-10. For å besvare problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativ idéanalyse der jeg har brukt tre perspektiver på demokrati og medborgerskap som idealtyper. De tre perspektivene er liberalistisk perspektiv, deltakerdemokratisk perspektiv og dialogdemokratisk perspektiv. Lærebøkene er analysert ved hjelp av analyseskjema som bygger på de tre perspektivene. Resultatet viser at lærebøkene formidler det liberalistiske perspektivet i størst grad, det deltakerdemokratiske perspektivet i middels grad og det dialogdemokratiske perspektivet i minst grad.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDemokrati og medborgerskap i lærebøker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel