Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkalstad, Ingunn
dc.contributor.authorThyve, Johan Rudolf
dc.date.accessioned2023-07-19T16:41:41Z
dc.date.available2023-07-19T16:41:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794193:55149657
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080305
dc.description.abstractUteskole har vært på dagsordenen i lang tid og er en god kilde til erfaringsbasert læring. Denne studien har problemstillingen: «Hvilke erfaringer har lærere med å ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen, og hva har erfaringene å si for videre praksis i naturfag på ungdomsskolen?». Hensikten er å se nærmere på utfordringer og fordeler med uteskole, se hvilket utbytte lærerne opplever at elevene sitter igjen med etter uteskole, og hvilke rammer det er rundt lærergjerningen og hvordan det påvirker undervisning i naturfag i uteskole. Ved å få et overblikk over de ulike aspektene vil det synliggjøre potensielle fallgruver og hva som kan være hensiktsmessig å planlegge mot. Det kan bistå naturfaglærere i planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg i uteskole slik at elevene får et godt utbytte og god opplevelse. Data er samlet inn gjennom intervju med to lærere som har undervist mye i uteskole. Det er gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet som er innsamlet, det blir videre sammenlignet med tidligere forskning. Der kommer det frem flere paralleller, blant annet at det er viktig med autentiske miljø for å gjøre temaer som blir undervist mer relevant, at uformelle aktiviteter kan bidra til god læring hvis brukt riktig, og at det kan være utfordrende å ivareta kontroll over elevgruppen i uteskole. Samtidig er det en del ulikheter som kommer frem. Funnene til Fägerstam (2013) viser til at lærere opplever det som vanskelig å dekke kompetansemål på generell basis i uteskole. Imidlertid viser funnene fra denne studien til at lærere ikke opplever at det er vanskeligere å dekke kompetansemål i naturfag i uteskole, men at det kan bli litt mer utfordrende desto eldre elevene er. Funnene indikerer at slik det er nå utnytter ikke lærere handlingsrommet sitt til det fulle for å bruke uteskole mer. I tillegg kommer det frem at til tross for mange utfordringer med uteskole er mange av utfordringene mulige å enten unngå eller løse i forkant gjennom å bruke nok tid til god planlegging.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan ta i bruk uteskole i naturfagundervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel