Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNorli, Anita Wiklund
dc.contributor.authorPedersen, Sarah Røinås
dc.date.accessioned2023-07-11T16:41:56Z
dc.date.available2023-07-11T16:41:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6825505:54274300
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077727
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som mål å sette søkelyst på museum som læringsarena for undervisning i lokalhistorie på videregående opplæring. Oppgaven bygger på et empirisk materialet, samlet ved deltakende observasjon og spørreundersøkelser ved bruk av nettskjemaer. Målet bak prosjektet har vært å sette fokus på å bruke museum som læringsarena i den videregående skole, i forbindelse med å lære om lokalhistorie. Masteroppgavens overordnete problemstilling er følgene: «Hvordan kan museum som læringsarena fremme læring og styrke kompetanse om lokalhistorie i videregående opplæring». Oppgavens fokus er av den grunn museum som læringsarena og læring om lokalhistorie rettet mot læreplanverket fra 2020. Og hvordan museum og lokalhistorie passer inn i de nye læreplanene i historie. I tillegg til å trekke inn de nye tverrfaglige temaene «Folkehelse og livsmestring» og «demokrati og medborgerskap». Støttet opp av to forskningsspørsmål, 1.) Hvordan utvikle et undervisningsopplegg for 2. klasse videregående med Fredrikstad museum som læringsarena? Og 2.) Hvordan kan man sørge for at et slikt undervisningsopplegg fungerer i praksis?. Et av denne masteroppgaven hovedfunn er at elever ønsker å bruke museum som læringsarena. Dataen innsamlet i undersøkelsen viser til at eleven ønsker å lære mer om lokalhistorie på skolen. Et flertall av elevene ser verdien av å lære om lokalhistorie, og noen er verdien av å lære om lokalhistorie opp mot egen identitet. Konklusjonen for oppgaven er at museum som læringsarena kan fremme læring og styrke kompetanse om lokalhistorie i videregående opplæring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEt bidrag til historieundervisning i lokalhistorie i den videregående skole: Gamlebyen Fredrikstad
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel