Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEilertsen, Lill-Johanne
dc.contributor.authorAarnes, Lisa Dawn
dc.date.accessioned2023-07-11T16:41:45Z
dc.date.available2023-07-11T16:41:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863282:54993924
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077722
dc.description.abstractUndersøkelsen i denne masteravhandlingen har som mål å belyse hvordan ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste opplever endringene som skisseres i Stortingsmelding 6 (2019-2020). Gjennom en spørreundersøkelse basert på et dypdykk i de politiske føringene har 85 ansatte besvart 30 spørsmål med rangerende og utdypende refleksjoner om ulike temaer i deres arbeidshverdag. Det har blant annet omhandlet arbeidet med sakkyndige vurderinger, tilstedeværelse i barnehage og skole, systematisk kompetanseheving, medvirkning, samarbeid, støtte fra statlig spesialpedagogisk tjeneste, kompetansekrav, veiledning, faglig nettverk og mer. Svarene fra de ansatte er analysert gjennom refleksiv tematisk analyse og presenteres i en kombinasjon av statistiske fremstillinger og lengre betraktninger med utgangspunkt i det fortolkede materialet. Resultatene er kategorisert inn i fire hoveddeler: 1. Overordnede mål 2. Balansen mellom sakkyndighetsarbeid og forebyggende arbeid 3. Samarbeid 4. Tjenestens indre forutsetninger Forholdet mellom individarbeid og utviklingsarbeid er et sentralt moment i Stortingsmelding 6 (2019-2020). Svarene i undersøkelsen indikerer at mange av de ansatte er positive til de politiske målsettingene som ligger i stortingsmeldingen. Samtidig uttrykkes det bekymring for økt arbeidspress og flere oppgaver uten konkret økning av ressurser til tjenesten. Gjennom teoridelen er resultatene belyst i et overordnet og historisk perspektiv for å skissere en politisk dreining av tjenestens oppgaver over tid. Avslutningsvis anbefaler avhandlingen videre forskning på feltet å undersøke hvordan ulike forutsetninger og størrelse ved tjenestekontorene kan være et interessant utgangspunkt for å vurdere om de foreslåtte endringene påvirker ulike kontorer på ulikt vis.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEt sted mellom politikk og pedagogisk praksis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel