Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoshuus, Geir 
dc.contributor.advisorRøise, Petra
dc.contributor.authorSætha, Vigdis Lothe
dc.date.accessioned2023-07-06T16:42:10Z
dc.date.available2023-07-06T16:42:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6849506:54793485
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076871
dc.description.abstractDette masterprosjektet utforsker erfaringer til fem ungdommer med fagbrev som helsefagarbeidere som har søkt seg tilbake til påbygg for å få generell studiekompetanse. Oppgaven søker å undersøke om disse ungdommene fikk karriereveieldning mot slutten av lærlingtiden og hva som er årsaken til at de valgte å begynne på påbygg til generell studiekompetanse. Studien bygger på et fenomenologisk- hermeneutisk perspektiv og dybdeintervju som metode for å forstå subjektiveringen som en utviklingsprosess påvirket av omgivelser og individet selv. Prosjektet viser at ungdom opplever manglende anerkjennelse som helsefagarbeidere og behov for karriereveiledning i overgangen fra lærling til neste karrieresteg. Flere av dem ønsker å fortsette som helsefagarbeidere, men får ikke fast arbeid i 100 % stilling og de mangler informasjon om muligheter for videreutdanning som bygger på fagbrevet i helsearbeiderfaget. Prosjektet viser også at det er nødvendig å gjennomføre tiltak for støtte og utvikle helsefagarbeidere og sikre at yrket blir mer attraktivt og verdsettende i fremtiden. Manglende karriereveielding er en stor utfordring for ungdom som står med en fot i opplæring og en fot i arbeidslivet. Disse ungdommene omfatter ikke opplæringsloven §9.2 om elevens rett til nødvendig rådgivning som lærlinger, men anses som å ha fått tilstrekkelig karriereveiledning mens de var skoleelever på Vg1 og Vg2. Dette prosjektet viser relevansen av karriereveiledningsfeltet i forhold til ungdom som skal velge utdanning og hvem som er påvirkere og har betydning for deres karrierevalg. Det aktualiserer behovet for karriereveiledning i ett livslangt perspektiv og ikke bare i videregående skole. Nøkkelord: Helsefagarbeidere, påbygg til generell studiekompetanse, kvalitativ studie, fenomenologisk- hermeneutisk perspektiv, dybdeintervju, elevens stemme, / subjektivering, rollemodeller, yrkesstolthet, karriereveieldning i overganger.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDu er kanskje en av Norges mest etterspurte fagpersoner, hvorfor går du tilbake på skolebenken?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel