Show simple item record

dc.contributor.advisorGuttormsen, Julie
dc.contributor.authorVist, Martin
dc.date.accessioned2023-07-06T16:41:48Z
dc.date.available2023-07-06T16:41:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794193:55229575
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076862
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å rette søkelyset mot viktige aspekter innen utforskende arbeidsmåter for å undersøke hvordan disse kan knyttes til dybdelæring hos ungdomsskoleelever i naturfag. Bakgrunnen for dette er basert på utbredelsen av tavleundervisning i norsk skole, og at dette kan skyldes behovet for å ha kontroll. Med fagfornyelsen 2020 kom det tydelig frem at elevene skal arbeide utforskende med fagene, og særlig i naturfag, og på den måten sikrer man at elevene tar del i arbeids som bidrar til dypere læringsprosesser. I denne sammenheng skal derfor denne masteroppgaven belyse fenomenene «dybdelæring» og «utforskende arbeidsmåter» sett i lys av lærernes forståelse. Her er målet å benytte styringsdokumenter som et bakteppe for de mer detaljerte og avklarende teoretiske definisjonene, for å bedre kunne bringe frem en forståelse for hvordan studiens fenomener fremtrer i norsk skole. Med utgangspunkt i dette er studiens problemstilling: «Hvordan knytter ungdomsskolelærer utforskende arbeidsmåter opp mot dybdelæring i naturfag?”. Tidligere forskning viser at ved dypere læring viser at elevene i større grad er i stand til å relatere, bruke og reflektere fagstoff. Likevel ser man utfordring i skolen som at det er ulik forståelse av hva dybdelæring er og hvordan det skal arbeides med. Formålet med studien har vært å se på styringsdokumenter og teori opp mot empirisk data for å kunne lete etter samsvar mellom teori og funn. I oppgaven viser hovedfunnene til at det er stort samsvar mellom informantene når de tolker «dybdelæring» og «utforskende arbeidsmåter», likevel fremgår ulikheter i vektleggingen av de ulike aspektene ved begrepene når det kommer til lærernes undervisning. På den annen side viser fellestrekkene til de sosiale aspektene i naturfagundervisningen, hvor det lærerne ser på det sosiale felleskapet som et verktøy for både utforskende arbeidsmåter og dypere læringsprosesser. Denne avhandlingen vil være et bidrag til lærere, skoleledere og politikere gjennom ønsket om å understreke viktigheten av en felles forståelse av fenomenene. Jeg ønsker med denne avhandlingen å inspirere lærere og skoleledere, og at politikere kan kaste et kritisk blikk på tydeligheten og støtten i den gjeldende læreplanen, slik at skolene kan drive med «dybdelæring» og «utforskende arbeidsmåter» i tråd med hva som ønskes fra styringsdokumentene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtforskende arbeidsmåter i ungdomsskolen som kan bidra til dybdelæring - i naturfag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record