Ungdommens alvor
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075754Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av, hvordan ungdommers levde erfaring med skoleavbrudd og etterfølgende karrierevalg, prosessen frakobling til påkobling, bidra til et karriereveiledningsperspektiv. I en tid, hvor utdanning står stadig mer sentralt blir det å avbryte skoleløpet en prosess som potensielt medfører, at ungdommen står helt eller delvis utenfor utdanning og arbeidsliv. Som basis for å undersøke denne problematikk vil prosjektet presentere resultater av frakoblings- og påkoblingsprosessene gjennom fem ungdommers fortellinger. Ungdommene er rekruttert ved strategisk utvalg, og har selv ønsket å fortelle sin historie. Disse ungdommer har et reflektert og avklart forhold til sin egen livshistorie, og overskudd til å dele den. Jeg mener, at ungdommenes forskjellige fortellinger i ulike kontekster bidrar med et verdifullt innblikk i de prosesser, som er en del av ungdommenes unike livsportrett. Selv om deres historier på mange måter og ikke minst kontekstuelt er unike, så er det det likevel felles trekk, som blir analysert i henholdsvis et kapitel om frakoblingsprosesser og et kapitel om påkoblingsprosesser. Underveis i begge kapitler vil det bli trukket inn relevant forskning og relevant teori, når det bidrar til å øke forståelsen og karriereveiledningsperspektivet. På bakgrunn av forskningstemaet har jeg formulert følgende problemstilling: Hvordan kan ungdommers levde erfaring med prosessen ‘frakobling til påkobling’ bidra til et karriereveiledningsperspektiv? Hensikten med problemstillingen er å finne frem til perspektiver på karriereveiledning med ungdom, som tar for seg hele prosessen fra frakobling til påkobling. SDI-metoden er benyttet som analyseverktøy, og det har innebåret at al empiri har blitt kodet. Empirien har vært styrende for hvilken teori og forskning som har blitt brukt.
Resultatet av undersøkelsen viser, at ungdommene generelt tar et individuelt ansvar for utefra påførte utfordringer og i liten grad reflekterer over, at det finnes både et skolesystem og et samfunn rundt dem, som også har et ansvar. Det er et funn, at relasjoner er like vesentlige i frakoblingsprosessene som i påkoblingsprosessen, men på hver sin måte. Forskjellen er opplevelsen av fellesskap og tilhørighet, som fungerte fasiliterende i påkoblingsprosessen. Tilpasning og kompromisser samt trekkrefter mellom subjektive og objektive selvoppfattelser er et funn, som innebar at ungdommen kunne tilpasse seg et feilvalg, dersom ‘det beste’ alternativet var blokkert av faktorer utenfor ungdommens handlekraft. Sluttelig er det et funn i påkoblingsprosessen, at ungdommen gjennom en bevisstgjøring fikk handlekraft og eierskap (empowerment) til eget karrierevalg. Disse funn leder til et ønske om å gå mer i dybden med særlig fellesskapsfremmende aktiviteter i karriereveiledning i et ellers individualistisk samfunn. This thesis is a qualitative investigation of youths in relation to school dropouts and reentering. The aim is to determine from the investigation, if there is any transfer value in the results in relation to career guidance. In a time and age, where the importance of education only seems to be growing, there is a severe focus on school dropouts, since the consequences could be a fragile attachment to education and the workforce, if any. The results of the investigation of the processes in inclusion and exclusion will be presented through the narratives of five youths. The youths have been chosen through strategic selection and they have themselves wanted to tell their story. They are all clarified and reflected towards their own life stories, in addition to having the extra energy to share it. Regardless of that, I believe that the variation between the stories both in relation to form context and content still provides a valuable insight into those processes, which are a part of the life portrait of the particular youth. Even though their stories differ in many ways, not the least in context, there are still some common features which will be analyzed in respectively in a chapter focusing on the processes of the dropout and a chapter focusing on the reentering. In the analysis relevant research and theory will be applied when contributing to the overall understanding and the career guidance perspective. Set in the frame of research theme, the problem of the thesis is as follows: How can the lived experiences of youths with the processes of dropping-out and reentering contribute to a career guidance perspective? The intent of the problem is to find perspectives on career guidance with youths, which are rooted within the entire process from dropping out to reentering. The method of analysis is the SDI-method and has involved coding of all collected data from the youths. It is the collected data which are the directional parameter for which theory and research that has been applied.
The results of the investigation show that the youths generally take an individual responsibility for externally inflicted challenges and show little to no reflection on the schooling system and the society surrounding them. It is another result that relations are equally important in the drop-out process as int the process of reentering, but in separate ways. The difference is the experience of community and belonging, which served in a facilitating role in the process of reentering. Adjustments and compromises as well as traction forces between the subjective and the objective perception of self is a result og the analysis, which implied that the youth would adjust to a wrong choice if the preferred choice was blocked by factors outside the youth’s influence. Finally it is a result in the reentering process that the youth gained the power of action and ownership of their own career choice. These results lead to wanting to go more in depth with community based career-activities in an otherwise individualistic society.