Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøyland, Lovise
dc.contributor.advisorRoksvåg, Karete
dc.contributor.authorFonn, Berit Inger
dc.date.accessioned2023-06-27T16:41:46Z
dc.date.available2023-06-27T16:41:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6821794:54284653
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073718
dc.description.abstractMed denne masteravhandlingen vil jeg gjennom en a/r/tografisk tilnærming, forske på performativ tegning. Performativ tegning er en retning innenfor utvidet tegning og Performance drawing, der kroppens bevegelser brukes som verktøy til å skape linjer sammen med ulike former for tegneredskap og underlag. Avtrykkene som oppstår i handlingen, sammen med bilder og film fra prosessen, blir dokumentasjon på den skapende prosessen. Gjennom mine tre identiteter som kunstner, forsker og lærer ønsker jeg å finne ut hvordan jeg i mitt eget skapende arbeid, og som kunst- og håndverkslærerlærer i ungdomsskolen, kan bruke performativ tegning som inngang til å oppnå tilstedeværelse og kontakt med egne følelser. I tillegg til teori og tidligere forskning finner jeg kunnskap og inspirasjon fra kunstnere innenfor performativ tegning. I eget skapende arbeid har jeg gjort utprøvinger med performative prosesser, gjennom kroppslige bevegelser og rytme. Like etter øvelsene har jeg skrevet ned refleksjoner rundt egen prosess. Slik har jeg prøvd å lære meg hvordan jeg kan oppnå en tilstedeværelse i skapende prosesser som fremmer kontakten med egne følelser. Den didaktiske delen tar i hovedsak utgangspunkt i læreplanen 2020 sitt nye tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring. Nå når folkehelse og livsmestring er kommet inn som et nytt tema i fagfornyelsen, skaper dette behov for økt forskning og kompetanse på området. Som kunst- og håndverkslærer på ungdomstrinnet, gjør dette at jeg ønsker å utvikle min egen forståelse for å kunne bidra med kompetanse på dette området. Jeg ønsker å fine ut hvordan jeg som lærer på ungdomstrinnet kan gi elevene verktøy til å utforske følelser gjennom performativ tegning. Den didaktiske delen består av undervisning, observasjon og intervju av syv elever i 8. klasse. Her har jeg strebet etter å legge til rett for et didaktisk forskningsprosjekt med trygge rammer, gjennom planlegging, forberedelser, nødvendig informasjon og medbestemmelse for elevene.
dc.description.abstractWith this master`s thesis I will, through an a/r/tographic approach, research performative drawing. Performative is a direction within extended drawing, inspired by performance drawing, when the body`s movements are used as tools to create lines in combination with various forms of drawing tools and substrates. The impressions that arise in the action, together with photos and film from the process, become documentation of the creative process. Through my three identities as artist, researcher and teacher, I want to discover how I in my own creative work, including as an art and craft teacher in secondary school can use performative drawing as an entry point to explore emotions. In addition to theory and previous research, I find knowledge and inspiration from artists within performance drawing. In my own creative work, I have experimented with performative processes through bodily movements and rhythm. Just after the exercises, I have written down reflections about my own process. By doing this I have tried to learn how to achieve a presence in creative processes, which promotes contact with my own feelings. The didactic part is mainly based on the current curriculum`s (LK 20) new interdisciplinary theme of public health and life skills (folkehelse og livsmestring). This is entered as a new topic in subject renewal, thus creating a need for increased research and expertise in the area. As an arts and crafts teacher at secondary level, this means that I want to develop my own understanding to be able to contribute with expertise in this area. I want to find out how, as a teacher at secondary level, I can give pupils tools to explore emotions through performative drawing. The didactic part consists of teaching, observation and interviews of seven pupils in the 8th grade. Here I have facilitated a didactic research project, with a safe framework, through planning, preparations, necessary information, and co-determination for the pupils.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTilstede i bevegelse og linjer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel