Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerndtsson, Inger
dc.contributor.authorHaldbaek, Gitte Thranum
dc.date.accessioned2023-05-02T16:41:28Z
dc.date.available2023-05-02T16:41:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2513881:40858828
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3065853
dc.description.abstractEkkolokalisering er evnen til at opfange ekko via lydens refleksion på overflader og bruge dem i forhold til orientering. Det er en metode, som kan være anvendelig for mennesker med nedsat syn eller blindhed. Formålet med dette studie er at undersøge, hvilke erfaringer orientering og mobility (O&M) -specialister har med at anvende ekkolokalisering som metode i O&M-undervisningen til mennesker med nedsat syn eller blindhed. Studiet søger at afdække, hvilken viden O&M-specialister har om ekkolokalisering, hvordan de anvender metoden samt hvilke muligheder og barrierer de ser for at anvende ekkolokalisering. Der er gennemført to fokusgruppeinterviews med henholdsvis fem og syv deltagere fra Danmark og Island, som alle var uddannede O&M-specialister med varierende erfarenhed i forhold til at anvende ekkolokalisering. Den teoretiske ramme for studiet er fænomenologisk hermeneutisk livsverdensperspektiv med inddragelse af dimensionerne: den levede krop, tid og rum samt livsverdensperspektiv på læring. Resultaterne viser, at der findes adskillige aspekter, som har betydning i forhold til at anvende ekkolokalisering. Aspekterne placerer sig inden for følgende tre hovedtemaer: organisationen, brugeren og dem selv, som O&M-specialister. Inden for organisationen beskriver deltagerne tid, rammer og økonomi som betydningsfulde både i forhold til i at introducere brugeren for ekkolokalisering men også i forhold til, om O&M-specialisterne gives mulighed for kollegial sparring. Hos brugeren, beskriver deltagerne både brugerens motivation og inddragelse af pårørende som værende betydningsfulde i forhold til anvendelse af ekkolokalisering til mennesker med synsnedsættelse. I forhold til dem selv, som O&M-specialister giver deltagerne udtryk for, deres egen erfaring med at anvende ekkolokalisering, deres viden om læringsprocesser samt deres egen motivation og interesse for ekkolokalisering har betydning for anvendelsen af ekkolokalisering. Endeligt beskriver deltagerne behov for mere viden om ekkolokalisering fra et brugerperspektiv samt mulighed for at kunne inddrage rollemodeller som en del af undervisningen i ekkolokalisering. Studiet bidrager med nye aspekter på det at anvende ekkolokalisering fra O&M-specialisternes perspektiv, og forhåbentlig kan det være med til at inspirere og tilskynde andre O&M-specialister til at anvende ekkolokalisering som en mere fast del af O&M-undervisningen til gavn for mennesker med synsnedsættelse. Søgeord: ekkolokalisering, synsnedsættelse, blindhed, orientering & mobility, levede erfaringer, livsverdensfænomenologi.
dc.description.abstractEcholocation is the ability to perceive echoes using the reflection of sound on surfaces for orientation. The method is useful for people with visual impairment. The purpose of this study is to investigate the experiences of O&M specialists using echolocation as a method in O&M training for people with visual impairment. More specifically, the study examines what knowledge O&M specialists have about echolocation, how they use the method, and what opportunities and barriers they see in using echolocation. Two focus group interviews were conducted with five and seven participants from Denmark and Iceland, all of whom were trained O&M specialists with varying experience in using echolocation. The theoretical framework for the study is a phenomenological hermeneutic life-world perspective including the following dimensions: the lived body, time and space, as well as a life-world perspective on learning. The results show that several aspects are important in relation to echolocation. The aspects fall within the following three main themes: the organization, the user and themselves, as O&M specialists. Within the organization, the participants describe time, settings, and finances as important both in relation to introducing the user to echolocation but also in relation to whether the O&M specialists are given the opportunity for collegial sparring. Within the user, the participants describe both the user's motivation and the involvement of relatives as being significant in relation to echolocation for people with visual impairment. In relation to themselves, as O&M specialists, the participants express both their own experience of using echolocation, their knowledge of learning processes as well as their own motivation and interest in echolocation as important for using echolocation. Finally, the participants describe the need for more knowledge about echolocation from a user perspective as well as the opportunity to include role models as part of learning echolocation. The study contributes with new aspects of using echolocation from the perspective of O&M specialists, and hopefully it can help inspire and encourage other O&M specialists to start using echolocation as a more mandatory part of the O&M teaching for benefit for people with visual impairment. Keywords: human echolocation, visual impairment, blindness, orientation and mobility, lived experiences, lifeworld phenomenology.
dc.languagedan
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEkkolokalisering - Fænomenologisk livsverdens perspektiv på O&M-specialisters erfaring med at anvende ekkolokalisering som metode i O&M-undervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel