Hvem tar beslutningen? Å komme til enighet om karakter i vurdering av muntlig eksamen: En samtaleanalytisk casestudie av beslutningsprosessen i en vurderingssamtale etter muntlig eksamen i norsk på Vg3
Abstract
Denne masteroppgaven er en samtaleanalytisk studie som tar for seg en vurderingssamtale etter en muntlig eksamen i norsk på tredje videregående. Gjennom beskrivelser av en faktisk vurderingssamtale ut fra transkribert videomateriale, belyses en side av muntlig eksamen som ikke har blitt forsket på tidligere. Oppgaven er et svar på manglende forskning på muntlig eksamen, og har som formål å belyse hvordan en vurderingssamtale kan utspille seg når partene er uenige, og hvordan vi kan benytte denne kunnskapen til fremtidig praksis. Studien tar utgangspunkt i en samtale med uenighet og forhandling, for å vise hvilke samtalestrategier som trekkes frem av deltakerne, hva som vektlegges i samtalen for å argumentere for karakteren kandidaten skal få, og hvilke roller sensor og eksaminator spiller i vurderingssamtalen. Hvordan håndterer eksaminator og sensor uenighet i en vurderingssamtale i norsk muntlig eksamen på Vg3?