dc.contributor.advisor | Mariager-Anderson, Kristina | |
dc.contributor.advisor | Kjærgård, Roger | |
dc.contributor.author | Røed-Larsen, Trine | |
dc.date.accessioned | 2023-02-09T17:41:39Z | |
dc.date.available | 2023-02-09T17:41:39Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6724525:52432624 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3049861 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om karrierelæringsaktiviteten jobbskygging i faget utdanningsvalg i ungdomsskolen. Problemstillingen går på hvordan aktiviteten brukes i faget, med forskningsspørsmål om hvordan skolene jobber for å unngå at aktiviteten preges av tilfeldigheter og hvordan den bindes sammen av oppgaver i faget, og om det bidrar til refleksjon.
Jeg har brukt kvalitativ metode med samtaleintervju av informanter på fire forskjellige ungdomsskoler. Informantene består av rådgivere og rektorer.
Oppgaven viser hvordan fire ulike skoler jobber med faget utdanningsvalg generelt og karrierelæringsaktiviteten jobbskygging. Alle informantene sier at de finner det vesentlig for elevenes karrierelæring at de får erfaringsbasert arbeidspraksis.
De skolene som har jobbskygging som aktivitet bruker den litt forskjellig. Empirien viser at det ofte er opptil elevene selv å finne seg sted å jobbskygge, og det kan være basert på eget nettverk eller tilfeldigheter. Noen av skolene lar elevene reflektere rundt aktiviteten med oppgaver i etterkant. Få skoler gir elevene oppgaver eller jobber med aktiviteten før de skal ut og jobbskygge.
Alle skolene er opptatt av at elevene skal få praktiske erfaring, men de løser det på ulik måte. De finner det vesentlig at elevene får karrierekompetanse gjennom karrierelæring.
Denne oppgaven kan være et innspill til ungdomsskolers utvikling av egne karrierelæringsaktiviteter. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | "Jeg bare går og spør på Rema" | |
dc.type | Master thesis | |