Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakke, Jannike Ohrem
dc.contributor.authorOlsen, Mari Elise Bekkhus
dc.date.accessioned2023-02-07T17:41:26Z
dc.date.available2023-02-07T17:41:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6691597:51806050
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049049
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilket grammatikksyn som ligger til grunne i utvalgte læreverk på ungdomstrinnet, og hva som kjennetegner grammatikkoppgavene i disse læreverkene. Jeg har også undersøkt hvorvidt disse kjennetegnene stemmer overens med hva gjeldende læreplan forventer at elever skal kunne knyttet til grammatikk etter endt 10. trinn. Undersøkelsene har blitt foretatt ved hjelp av et rammeverk basert på teori og tidligere forskning på feltet, samt en grundig gjennomgang av alle oppgaver i læreverkene. Det ble etablert 15 analysekategorier, hvor fire av dem viste overordnede kvaliteter ved oppgavene, hvor syv var koplet til teori om tradisjonell grammatikk og språket som system, hvor to viste kvaliteter knyttet til teori om funksjonell grammatikk og språket som mulighet, og to analysekategorier hvor kvalitetene var en kombinasjon av tradisjonell og funksjonell grammatikk. Hovedfunnene i analysen viste at oppgavenes overordnede kvaliteter var preget av en lukket oppgaveformulering og at det ofte ikke var spesifisert hvilke grunnleggende ferdigheter elevene skal benytte seg av for å løse oppgavene. Det viste seg å være en stor variasjon på tvers av læreverkene, særlig med tanke på antall oppgaver – og dermed deres variasjon i funksjon. Videre viste analysene at svært mange av oppgavene har preg av et tradisjonelt syn på grammatikk, at grammatikken kun blir sett på som et system – hvor det grammatiske systemets muligheter forsvinner i uheldige oppgaveformuleringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Fullfør setningene" En kvalitativ innholdsanalyse av grammatikkoppgaver i norsklæreverk på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel