Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen, Rønnaug
dc.contributor.authorStenersen, Christian Jelvez
dc.date.accessioned2023-02-07T17:41:25Z
dc.date.available2023-02-07T17:41:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6708624:52154223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049048
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke opplevelser lærere har, knyttet til ubehagelige temaer i samfunnsfag. Motivasjonen for å undersøke dette nærmere, har kommet av at jeg selv har vært i ubehagelige situasjoner som lærer. Dette har vært i forbindelse med temaer som seksuell legning og terrorhendelser. På bakgrunn av dette, var jeg interessert i å finne ut hvilke temaer lærere synes er ubehagelige, hvordan de håndterer disse temaene, og hvilken rolle skolen, kollegiet og fagfornyelsen spiller i møte med ubehaget. Som et resultat av dette, har oppgaven følgende problemstilling: Hvilke handlingsrom har lærere i møte med ubehagelige temaer i klasserommet? I denne studien anvendte jeg en kvalitativ metode, og fire samfunnsfaglærere med ulik erfaring ble intervjuet. For å belyse funnene, ble det lagt frem tidligere forskning og teori. Dette var blant annet teorien om ubehagets pedagogikk, forskning på håndtering av kontroversielle temaer og flere utdrag fra fagfornyelsen. Det ble i studien avdekket at spesielt tre temaer kunne oppleves som ubehagelige. Dette var religionsrelaterte temaer, terrorisme og seksualitet. Deretter, ble det lagt frem ulike måter disse temaene kunne håndteres på. Her ble det synlig at en trygg atmosfære og god relasjon til elevene er viktig. Videre burde læreren strekke seg langt for å stå støtt i ubehagelige situasjoner. Samtidig burde læreren være bevisst på å ikke avvise alle provoserende ytringer, da dette kan svekke demokratiseringen. Mot slutten av diskusjonen, trakk jeg frem at de ubehagelige temaene burde være et større fokusområde på skolen og i kollegiet. I forbindelse med dette, argumenterte jeg for at skolen burde være mer tydelige på håndteringen av ubehagelige temaer. Det som var spesielt positivt med fagfornyelsen, var fremkomsten av demokrati og medborgerskap som et tverrfaglig tema.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUbehaget i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel