Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaagerø, Eva
dc.contributor.authorSaber, Camilla Mahtab
dc.date.accessioned2023-02-02T17:41:24Z
dc.date.available2023-02-02T17:41:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6691597:51806046
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048101
dc.description.abstractIntensjonen med denne masteroppgaven er å vise hvordan man kan bruke tegneserieromaner i skolen. Det å ha en indre motivasjon for lesing og ikke være avhengig av en ytre faktor for å ha lyst til å lese, er en viktig del av oppgavens hovedmål. Jeg diskuterer hvorvidt det er mulig å oppnå hvis man bruker tegneserieromaner i skolen. Problemstillingen min er: Hvilket litterært univers møter leseren i bilder og verbaltekst i Malin Falchs tegneserieroman Nordlys: Reisen til Jotundalen, og hvilket potensial har boken for å skape leselyst i skolen? For å svare på dette foretar jeg en multimodal tekstanalyse begrunnet i hermeneutikken, som innebærer å være klar over de meningene man selv bringer med seg inn i en analyse. Analysen min viser at tegneserieromaner som Nordlys: Reisen til Jotundalen, er rike multimodale tekster som har et potensial for å øke leselyst for elever, både høytpresterende og lavtpresterende. Det at boken inneholder verbaltekst og bilder som man må lese sammen, senker terskelen for lesing siden det er mindre verbaltekst, men det er samtidig utfordrende nok for de som trenger det. Boken kan fint brukes av flere aldersgrupper, men oppgaven er fokusert på barneskole. Bøkene virker engasjerende for målgruppen ved å ha et rikt fortellingsunivers hvor det er en helt som elevene kan identifisere seg med, samt bruk av norske folkeeventyr, vikingtid og magi. Det bør foretas videre undersøkelser når det gjelder bruk av serien Nordlys i klasserommet, da en svakhet denne oppgaven har, er at den ikke inkluderer en klasseromsundersøkelse for å se hvordan tegneserieromanen hadde blitt mottatt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTegneserier og motivasjon i skolen – En analyse av Nordlys: Reisen til Jotundalen av Malin Falch
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel