Motgang og mestring hos norsk ungdom. Hvordan kan vi forstå ungdommenes opplevelse av motgang og mestring i et salutogent perspektiv?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3047540Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke ungdoms opplevelse av motgang og mestring i et salutogent perspektiv. Til dette har Aaron Antonovsky sin teori om salutogenese blitt benyttet. Oppgaven har særlig vektlagt betydningen av opplevelsen av sammenheng (OAS) for å mestre eller møte motgang innenfor arenaene skole og familie, med hovedvekt på hvordan tilstedeværelsen eller fraværet av komponentene begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet kan påvirke ungdommenes tilværelse. Gjennom aktuell teori og forskning har jeg undersøkt oppgavens problemstilling:
«Hvordan kan vi forstå ungdommenes opplevelse av motgang og mestring i et salutogent perspektiv?»
For å utdype dette ytterligere så ble det utarbeidet følgende forskningsspørsmål:
* På hvilke måter kan ungdom møte motgang og mestring på skolen?
* På hvilke måter kan ungdom møte motgang og mestring i familien?
* Hvordan kan vi forstå ungdommenes opplevelse av motgang og mestring i skolen og i samhandling med foreldre fra et salutogent perspektiv?
For å kunne forstå hvordan ungdom har det og hvordan de opplever sine betingelser er det nødvendig å avdekke både risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer som på ulike måter preger og skaper deres tilværelse. I forbindelse med dette har jeg benyttet et forebyggende salutogent perspektiv til å belyse ungdommens opplevelse av motgang og mestring, med et håp om å bidra med økt kunnskap om hvordan man kan styrke ungdommenes mestringsopplevelse på en måte som kan tilby positive helsefremmende effekter. Jeg har i så måte et ønske om å rette oppmerksomheten mot hva som kan sikre ungdommene en god overgang til voksenlivet. The purpose of this thesis has been to examine young people's experience of adversity and coping from a salutogenic perspective. For this, Aaron Antonovsky's theory of salutogenesis has been used. The assignment has particularly emphasized the importance of the Sence of Coherence (SOC) for mastering or facing adversity within the arenas of school and family, with the main emphasis on how the presence or absence of the components comprehensibility, manageability and meaningfulness can affect young people’s lives. Through relevant theory and research, I have investigated the following thesis' issue:
"How can we understand the young people's experience of adversity and coping in a salutogenic perspective?"
To deepen this further, the following research questions were drawn up:
- In what ways can young people face adversity and coping at school?
- In what ways can young people face adversity and coping in the family?
- How can we understand the young people's experience of adversity and coping in school and in interaction with their parents from a salutogenic perspective?
In order to understand how young people feel and how they experience their conditions, it is necessary to uncover both risk factors and protective factors that in different ways shape and create their existence. To do this, I have used a preventive salutogenic perspective to shed light on the young people's experience of hardship and coping, with the hope of contributing to increased knowledge about how to strengthen the young people's coping experience in a way that can offer positive health-promoting effects. In this respect, I have a desire to direct attention to what can ensure young people a good transition to adulthood.