Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKværne, Tonny
dc.date.accessioned2023-01-30T13:30:49Z
dc.date.available2023-01-30T13:30:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047157
dc.description.abstractMars 2016 lanserte Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet en felles strategi for tettere samarbeid mellom arbeid og helse. Samvirke mellom helsetjenesten og NAV vektes som viktigste virkemiddel for en helhetlig tjeneste for at flest mulig skal være i arbeid. Tverrprofesjonelt samarbeid (TPS) kan være en løsning på dette. Hensikten med undersøkelsen er å få økt kunnskap og utvikle et tverprofesjonelt samarbeid mellom arbeidsfeltet og helsefeltet med utgangspunkt i praksis. Problemstillingen er «Hva mener de profesjonelle i en samarbeidsgruppe mellom NAV og helsetjenesten er synergien i samarbeidet?». Forskningsstrategi er aksjonsforskning hvor data genereres i en samarbeidsgruppe av profesjonelle fra helsefeltet og arbeidsfeltet. Teknikker og arbeidsformer som er benyttet er spørreundersøkelse og dialogverksted. Tre dialogverksteder basert på ulike arbeidsformer belyser problemstillingen. Sett fra de profesjonelles synsvinkel handler synergi om indre prosesser mellom de profesjonelle som samarbeider. Samtidig er medvirkning fra bruker vesentlig for de profesjonelle. En kultur for dialog som utvikles i samarbeidet mellom de profesjonelle legger grunnlaget for brukermedvirkning. Dette er omtalt som indre synergi. Synergi knyttes også til resultatet av samarbeid og omtales som ytre synergi knyttet til tre faktorer. For det første ved at økt deltagelse i arbeidslivet for brukergruppen gjennom samarbeidet gir en samfunnsgevinst. Flere i arbeid i denne brukergruppen vil gi et mindre samfunnsmessig produksjonstap og lavere belastning av velferdssystemet ved benyttelse av færre stønader fra NAV. Den andre faktor er en helsefremmende gevinst for den enkelte bruker gjennom deltagelse i arbeidslivet. Arbeid kan i seg selv kan være helsefremmende. For det tredje vil nye kreative løsninger og læring internt i samarbeidsgruppen påvirke kolleger og eksisterende strukturer. Dette kan bidra til ytterligere nye løsninger og læring i felleskap som berører samarbeidsgruppen og bruker. Dette dannet grunnlag for en modell for synergi i TPS som kan bidra til å skape en forståelse av synergi i samarbeid som igjen kan bidra til utvikling av gode tjenester på tvers av profesjoner og etater. Oppgaven synligjør muligheten for kunnskapsutvikling som ligger i samarbeid og illustrerer at aksjonsforskning kan være en hensiktsmessig strategi for kunnskapsutvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjecthelsefremmende arbeiden_US
dc.subjecttverrprofesjonelt samarbeiden_US
dc.titleSynergi i tverrprofesjonelt samarbeid - helse og arbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.source.pagenumber72en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel