Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStenersen, Christine Rendahl
dc.contributor.authorSvebakken, Janne Hea
dc.date.accessioned2023-01-13T17:41:18Z
dc.date.available2023-01-13T17:41:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6708611:52727777
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3043469
dc.description.abstractMålet med denne studien var å se nærmere på hvordan lærere på ulike trinn gjennom hele grunnskoleløpet, samt avdelingsledere og rektor, reflekterer rundt egen bruk av resultatene fra nasjonale prøver i engelsk. Studien ble gjennomført som en kvalitativ metode ved bruk av semistrukturerte intervjuer som varte mellom 15-60 minutter. Definisjonen av «egen bruk» er i denne studien relativt åpen, men intervjuguiden har som mål å rette fokus inn mot hvordan resultatene blir brukt direkte inn i klasserommet, både i klassen som helhet og inn mot den enkelte elev, samt hvordan rutinene for resultatbruk er i skolen som organisasjon. Det blir også snakket om forventinger til bruk av resultatene ovenfra, og nedover, i organisasjonen. Studien, som er en casestudie av en relativt liten 1-10 skole i en liten kommune på Østlandet, ble gjennomført mellom desember og april i 2021-2022 og består av sju enkeltintervjuer og ett fokusgruppeintervju. Seks av informantene er engelsklærere på henholdsvis 4, 5, 7, 8, 9 og 10.trinn, to av informantene er avdelingsledere, en for mellomtrinnet og en for ungdomsskolen, og den siste informanten er skolens rektor. Alle intervjuene ble tatt opp med lydopptaker og deretter transkribert for å skape tekstmateriale til analyse av den innsamlede empirien. Studien viste at det var stor forskjell både i holdning til prøvene og i bruken av resultatene lærere imellom. Den viste også at ledelsens syn og tro på hvordan resultatene blir brukt av lærerne ikke samsvarer med hvordan lærerne selv beskriver sin egen bruk. Lærere og en av avdelingslederne meldte fravær av klare rutiner for hvordan man skal jobbe med resultatene, noe som samsvarte til dels med at ledelsen fremmet noe selvkritikk mot det å ikke ha lagt til rette for systematisk jobbing med både forberedelser og oppfølging av resultatene på organisasjonsplan. På bakgrunn av dette valgte jeg å trekke inn organisasjonsteori for å se funnene i lys av rutinene ved skolen. Studiens ytre validitet kan diskuteres da dette er en casestudie av en enkelt skole, men samtidig går den i dybden på en skole som kan være representativ for andre skoler i lignende størrelse og med lignende beliggenhet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleI landskapet mellom rutiner, kommunikasjon og autonomi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel