Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBratholm, Berit
dc.contributor.authorKåsa, Rikke Margrethe
dc.contributor.authorSkjønstad, Kristoffer Nilsen
dc.date.accessioned2023-01-11T17:41:29Z
dc.date.available2023-01-11T17:41:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6708611:52696091
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3042798
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som mål å undersøke hvordan lærere kan tilpasse opplæringen for elever med ADHD i skolen. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven bygger på tidligere forskning og teori som omhandler ulike momenter for hvordan en lærer kan tilpasse opplæringen for elever med ADHD. Innenfor dette kapittelet vil vi sette søkelys på ulike pedagogiske tilpasninger og tilpasninger innenfor relasjoner, sosial kompetanse og klasseledelse. I denne oppgaven har vi anvendt kvalitativt intervju som forskningsmetode der det ble plukket ut fire informanter. Informantene fikk udelt en intervjuguide, lagd på bakgrunn av problemstillingen, i forkant av intervjuet der de fikk mulighet til å forberede seg. Vi gjennomførte intervjuene med én og én informant, der vi var til stedet begge to. Gjennom intervjuene fikk vi mye kunnskap om hvordan lærere kan tilpasse undervisningen for elever med ADHD. Teorien og resultatene danner grunnlaget for vår diskusjon, og er inndelt i følgende temaer: - Tilpasninger og tiltak - Betydning av gode relasjoner - Tilpasninger knyttet til elevens sosiale kompetanse - Hvordan tilpasse undervisningen gjennom klasseledelse Avslutningsvis vil vi oppsummere følgende resultater fra dette arbeidet. Vi har sett nytten av å innhente kunnskap om hvordan en lærer kan tilpasse undervisningen for elever med ADHD. En konklusjon er at elever med ADHD er individuelle individer, og opplæringen kan ikke tilpasses likt for alle
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleElever med ADHD i skolen - En kvalitativ studie for hvordan lærere kan tilpasse opplæringen for elever med ADHD i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel