Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBorgen, Jorunn Spord
dc.contributor.advisorLund, Johan Ludvik
dc.contributor.authorAagenes, Alexander
dc.date.accessioned2023-01-11T17:41:27Z
dc.date.available2023-01-11T17:41:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6708603:52153997
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3042797
dc.description.abstractFolkehelse og livsmestring er et av tre tverrfaglige temaer som ble innført i det norske læreplanverket i 2020. Bakgrunnen for den nye innføringen var en utredning av hva barn og ungdommer vil ha behov for å lære i det 21. århundre. I de siste årene har det vært en negativ utvikling knyttet til psykisk helse blant barn og ungdommer (Sletten & Bakken, 2016, s. 15). Dette er et samfunnsaktuelt problem som ikke bare foregår på skolen, men undersøkelser viser at skolerelatert stress er en av årsakene til den negative utviklingen knyttet til psykisk helse blant ungdommer i dag. Med dette utgangspunktet, er temaet for denne studien livsmestring og psykisk helse. Formålet med studien er å avdekke kroppsøvingslæreres forståelse av livsmestring som begrep, og hvordan et utvalg kroppsøvingslærere erfarer å jobbe med livsmestring og psykisk helse i faget kroppsøving. For å undersøke dette har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming til forskning. Datagrunnlaget ble gjennomført med semistrukturerte intervjuer av fem kroppsøvingslærere på ungdomsskoler. Videre ble funnene drøftet i lys av Bandura (1997) sin teori om mestringsforventninger, Deci og Ryan (1985) sin teori om motivasjon og selvbestemmelsesteori, Antonovsky (2012) sin teori om salutogenese, Madsen (2020) sin beskrivelse av relasjonen mellom lærer og elev. Videre diskuteres funnene opp mot tidligere forskning som bidrar til dypdykk i studiens tematikk. Hovedfunn fra forskningen viser at kroppsøvingslærere viser til positive holdninger knyttet til implementeringen av folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsfaget. Livsmestring, mestring, opplevelser og relasjoner trekkes frem som betydningsfullt fra et kroppsøvingsperspektiv. Imidlertid erfarer kroppsøvingslærere at kompetanse i temaet ikke oppleves tilstrekkelig for å møte elevene som allerede sliter med psykisk helse. Studien viser at selv om implementeringen nå er i læreplanverket, så blir det opp til enkelte kroppsøvingslærere hvordan folkehelse og livsmestring blir arbeidet med i kroppsøvingsundervisningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFolkehelse og livsmestring i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel