Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVinje, Erlend Ellefsen
dc.contributor.authorLuth, Sverre Langseth
dc.date.accessioned2023-01-06T17:41:21Z
dc.date.available2023-01-06T17:41:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6708603:52153993
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041673
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne studien har jeg forsøkt å skaffe innsikt i hvordan lærere har arbeidet med innføringen av LK20, der fokuspunktet i oppgaven har vært mot læreres vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget. Jeg vil gi noen avsluttende betraktninger der jeg i korte trekk oppsummerer hvert tema, de viktigste resultatene, funn og hvordan dette kan øke forståelsen for problemstillingen: «Hvordan beskriver og forstår lærere egen vurderingspraksis i lys av føringene om et mindre idrettsrettet kroppsøvingsfag»Erfaringene fra informantene i forbindelse med arbeidet med fagfornyelsen peker mot at kroppsøvingsfaget ofte kan bli et nedprioritert fag i forbindelse med fagutviklingsarbeid. Halvparten av informantene deler denne opplevelsen når det gjelder arbeidet med fagfornyelsen. En tendens blant informantene er imidlertid at lærerne har blitt gitt stor grad av autonomi i læreplanarbeidet. Mye tyder også på at endringsinitiativene ved skolene stammer fra en nedenfra-og-opp tilnærming, En viktig indikasjon fra studien er at fem av informantenes uttalelser tyder på en mindre idrettsretting i lærernes sluttvurderinger mellom læreplanene, særlig når informantene med aktuell erfaring ser tilbake til praksis før 2012. Dette på tross av at de selv rapporterer om at de ikke merker store endringer. Dette kan tolkes som en dreining mot et mindre idrettsrettet kroppsøvingsfag, men disse dreiningene spenner tilbake i tid og kan ikke nødvendigvis tilskrives overgangen fra LK06 til LK20. Når det gjelder informantenes forståelser av egen vurderingspraksis, er det hovedsakelig teksten «om faget», som peker seg ut som noe informantene utelater når de uttaler seg om måloppnåelse. Når det gjelder elevenes forutsetninger er et funn at halvparten av informantene legger seg på en tolkning som fraviker fra Utdanningsdirektoratets støtteskriv. Tre av de resterende informantene er usikre på hvordan de skal tolke retningslinjene fra Utdanningsdirektoratet. Et viktig funn mot den overordnede problemstillingen er at enkelte av informantene stiller et absolutt krav til idretts-motoriske ferdigheter dersom elevene skal få toppkarakter. Disse står i motsetning til andre informanter som mener at ferdigheter isolert sett ikke skal tas med inn i vurderingsarbeidet
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFagfornyet vurderingspraksis i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel