Naturens glitter
Abstract
I år 2021 forsøker mennesker å være miljøbevisste, men det er fortsatt en lang vei igjen. Temaet for avhandlingen har sitt opphav i et ønske om bærekraftig utvikling belyser bærekraftperspektivet i en pedagogisk kontekst med fokus på økologisk utforsking av naturmaterialer som glitrer.
Bakgrunnen for avhandlingen ligger i hvordan glitter benyttes til alt fra dekorering av kongler rundt jultider, bursdagskroner eller for å heve en ellers kjedelig tegning. Det kan se ut til at glitter brukes for å dekorere, men også for å avslutte eller øke status på et verk. Spørsmål om hva som gjør at mennesker trekkes mot det glitrende og hva er det som gir glitrende ting status har vært en del av oppbyggingen mot eget skapende arbeid. Ved å se nærmere på hva som karakteriserer det glitrende i naturen og vil avhandlingen ha fokus på hvordan jeg kan invitere barn inn til utforsking av glitrende materialer i natur.
Arbeidet er delt inn i to faser der fase en har handlet om eget skapende arbeid gjennom egen utforsking av glitrende materialer i naturen. I fase to ble det utarbeidet et pedagogisk opplegg i lys av økologisk utforsking med barn over to aktiviteter.
Mye kan tyde på at naturens glitter oppstår i naturen ved enten lys, vann eller frost i kontakt med ulike materialer. Avhandlingen vil beskrive hvordan naturens glitter kan oppfattes som noe flyktig eller kortvarig, noe som kun eksisterer en liten stund eller kun med det rette perspektivet.
Bruk av analyse har kunnes trekke frem det essensielle ved empiri og har endte i resultater som tilsier noe om hvilke muligheter barna kan få under utforsking, undersøkelse og ved å undre seg over fenomener i naturen. Resultatene har så blitt drøftet i forhold til de teoretiske perspektiver som har gitt tyngde til avhandlingen og svar på forskningsspørsmålet.
Avhandlingens tema og perspektiv er i tråd med Rammeplan sine retningslinjer om bærekraftig utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017).