Synshemmede barn og lek i barnehagen
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn:
En viktig oppgave barnehagene har er å skape et inkluderende miljø hvor alle barn kan delta i leken. Å delta i lek er avgjørende for å utvikle ferdigheter som man trenger for å lykkes i skole og i arbeid senere i livet. Det finnes lite forskning om inkludering av synshemmede barn i lek i barnehagen. Målet med undersøkelsen var få innsikt i hva pedagogiske lederne gjør for å inkludere synshemmede barn i lek.
Metode:
Undersøkelsen har et kvalitativ design og baserer seg på fire semistrukturerte intervjuer med pedagogiske ledere som arbeider med synshemmede barn. I analyseringen av datamaterialet er det benyttet tematisk analyse med en hermeneutisk tilnærming.
Resultater:
Analysearbeidet viste tre hovedtemaer «det fysiske miljøet», «sosial samhandling» og «inkludering». Informantene beskriver at det fysiske miljøet, hvor optimalisering av lekemiljøet sammen med lekegrupper og lekeområder, er en stor del av tilretteleggingen for inkludering. I sosial samhandling i lek, er felles forståelse, oppmerksomhet, utvikling av lekeferdigheter, motivasjon og mestring, samt lekestøtte, viktig for barnets aktive deltakelse. Informantenes forståelse av inkludering knyttes til deltakelse, tilhørighet og tilstedeværelse. Forståelse blant barna om barnets synsvanske trekkes frem som en viktig faktor i inkluderingsarbeidet.
Konklusjon:
Undersøkelsen viser at barnehagene gjør flere tilrettelegginger for at barn med synshemming skal bli inkludert i lek. Disse tilretteleggingene åpner for at barna skal oppleve en tilhørighet i gruppen, deltakelse, tilstedeværelse, som er viktige faktorer som ivaretar barnets inkludering i leken.
Nøkkelord: synshemmede barn, inkludering, lek Background:
One of the kindergartens important tasks is to create an environment that focus on inclusion and where all the children can participate in play activities. Being able to participate in play activities is necessary to develop abilities that one will need to succeed in school and life while growing up. Up to now, there does not seem to exist much research about how children with visual impairment are included in play activities in preschool, or how the teachers find the children’s possibility to be included.
Method:
The analysis has a qualitative based design and is based on four semi-structured interviews of educational leaders who has experience with visual impaired children. The data has gone through a thematic analysis, using a hermeneutic approach.
Results:
The analysis came up with three main themes: «the physical environment», «social interaction» and «inclusion». The informants describe that the physical environment, where optimalization of the play environment in combination with play groups and play area, represents a large part of the facilitation of inclusion. Common understanding and attention, motivation and mastering, as well as being open about the children’s difficulties, are all key words when it comes to inclusion.
Conclusion:
The research shows that the kindergartens have made adjustments in their preparations to make sure that the children will be included in play activities. These preparations make it easier for the children to achieve the feeling of belonging in a group, participation and presence, which are all important factors when it comes to inclusion.
Keywords: children with visual impairment, play