Tett oppfølging av sårbare unge i overgangen ungdomsskole - videregående opplæring og ved eventuelle skoleavbrudd : Rapport fra følgeevaluering av et tverretatlig samarbeid mellom Oppfølgingstjenesten og NAV
Abstract
Prosjektet eies av Oppfølgingstjenesten i Vestfold- og Telemark fylkeskommune, og er et tverretatlig samarbeid mellom Oppfølgingstjenesten og NAV, der to prosjektmedarbeidere i hele stillinger følger opp sårbare unge i overgangen ungdomsskole – videregående opplæring og ved eventuelle skoleavbrudd. I prosjektet ligger også muligheten for å delta på en alternativ arena med ulike aktivitetstilbud dersom skoleavbrudd inntreffer eller de unge av ulike grunner ikke klarer å være på skolen. Prosjektet er finansiert av Udir og startet i 2019 og er forlenget ut 2023.
Følgeevalueringen har hatt et kvalitativt design med intervjuer som metode for innhenting av empiri. Informantene som er intervjuet er 5 ungdom, 6 foresatte, tre representanter fra avgiverskoler (en rektor, en rådgiver og en sosiallærer), to rådgivere fra mottakerskoler samt samtaler og intervjuer med prosjektmedarbeiderne. Intervjuene er foretatt våren 2021 og våren 2022.
Rapporten har problemstillingen: «Hvordan bidrar tett oppfølging av sårbare unge i overgangen ungdomsskole og videregående opplæring og ved eventuelt skoleavbrudd til at ungdom kan oppleve motivasjon og mestring i utdanning og egen framtid?».
For å svare på problemstillingen, har analysen tatt utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
- Hva er suksessfaktorene i organiseringen av prosjektet?
- Hva kjennetegner måten prosjektmedarbeiderne jobber på?
- Hvilke begrunnelser gir informantene for at prosjektet må fortsette?
Hovedfunnene oppsummeres slik: Tett oppfølging av sårbare unge i overgangen mellom skoleslagene og ved skoleavbrudd, bidrar til at ungdommene ikke står alene, men ivaretas av en signifikant annen gjennom relasjonell omsorg og anerkjennelse for livssituasjonen. Etablering av kontakt med ungdommene på vårsemesteret i 10.klasse, tett oppfølging i oppstart på videregående skole, deltakelse i aktiviteter på en alternativ arena ved skoleavbrudd og fleksibelt samarbeid mellom skoleslagene ser ut til å ha hatt avgjørende betydning for å fange opp unge som står i fare for ikke å starte på eller fullføre videregående utdanning. Den tette oppfølgingen kjennetegnes av prosjektmedarbeidernes fleksible arbeidstid og tilgjengelighet. Deltakelse i dette prosjektet har bidratt til endringer i ungdommenes liv som har gitt motivasjon og forventning om mestring i utdanning og egen framtid, og deltakelse i prosjektet kan ha bidratt til å redde liv.