Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRiis, Kirstine
dc.contributor.advisorMykland, Ingvild A.
dc.contributor.authorVaage-Ek, Bambie Maria Bang
dc.date.accessioned2022-11-23T17:41:22Z
dc.date.available2022-11-23T17:41:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6677882:51595052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3033740
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne avhandlingen handler om hvordan strikkeundervisningen kan foregå, med fokus på lek, felleskap og ulike aktiviteter. Begrepene lek, felleskap og ulike aktiviteter er valgt basert på min egen tolkning av LK20, hvor dette var noen av de gjentagende elementene. Avhandlingen inneholder en undersøkelse i klasserommet, på grunnskolen. Undersøkelsen utfoldet seg over en periode på 4 uker, hvorav undervisningens innhold, aktiviteter og øvelser ble inkludert og utviklet basert på, blant annet, mine egne observasjoner for elevenes behov. Dette vil si at basert på det jeg opplevde at elevene trengte, ble aktiviteter og øvelser tilpasset til undervisningen. Undersøkelsen kan omhandle begynneropplæringen innen strikking, basert på valgt teori og hvilke temaer som forekom gjennom analysen av skoleundersøkelsen. To observasjoner fra undersøkelsen i klasserommet ble utgangspunktet til min egen skapende prosess. I den skapende prosessen var formålet hvordan undervisningsopplegget som ble benyttet i skoleundersøkelsen kunne videreutvikles. Gjennom analysen av skoleundersøkelsen og egen skapende prosess, forekom det funn, da blant annet innen motivasjon, felleskap og stolthet over eget arbeid.
dc.description.abstractThis thesis is about how knitting can be taught in elementary school, focusing on play, fellowship, and different activities. The terms play, fellowship, and different activities is chosen based on my own interpretation of LK20, where I observed these as reoccurring elements. The thesis contains a study within the classroom, in elementary school. The study unfolded over a period of 4 weeks, where the subject’s content, activities and exercises were included and developed based on, among other things, my own observations for the participants need. In other words, based on what I observed, and thought the participants needed, the subject’s content and activities was altered to meet their needs. The study can be referenced to the initial training of knitting, based on the chosen theoretical material and different themes that occurred through the analysis of the study. Two observations from the study in the classroom became the starting point of my own creative practice. In the creative practice, the purpose was to see if the teaching plan used in the study, could be further developed. Through the analysis of the study, and my own creative practice, there were findings of, among other things, motivation, fellowship, and pride of own accomplishments.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleStrikking i begynneropplæringen - En undersøkelse i hvordan strikking kan undervises med fokus på lek, felleskap og ulike aktiviteter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel