Kompetanse for bedre tjenester: En kvalitativ studie av betydningen av kompetansetiltak og verktøy rettet mot ansatte i psykisk helsetjenester som samarbeider med brukere som kan være truende og/eller voldelige
Doctoral thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3026301Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Personer med psykiske helse- og/eller rusproblemer er oftere ofre enn utvøvere av
trusler og vold. Likevel kan psykisk helsearbeidere i kommunale psykisk helsetjenester
møte brukere som truer eller er voldelige mot dem. Årsakene til slike hendelser er
sammensatte og involverer personlige egenskaper ved brukeren, miljømessige faktorer
og kvaliteter i samspillet med og relasjonen til psykisk helsearbeideren. Trusler og vold i
psykisk helsearbeid medfører fysiske og psykiske helsebelastninger for ofrene og for
vitner til dette blant deres kolleger. Helseorganisasjonen, men også samfunnet som
helhet, blir negativt påvirket av trusler og vold i psykisk helsetjenester, blant annet
gjennom økt ressursbruk, sykefravær og problemer med rekruttering og å beholde
arbeidskraft i psykisk helsetjenester. Samtidig kan også utøvere oppleve negative
konsekvenser av sine handlinger gjennom dårligere tjenestetilbud, dårligere relasjoner til
hjelpeapparatet og skam. Økt kompetanse i forebygging og håndtering av trusler og vold
nevnes både av ansatte og ledere som en nøkkelfaktor for å bli bedre i stand til å møte
brukere som kan være truende og/eller voldelige slik at uønskede situasjoner kan bli
unngått. Det er lite forskningsbasert kunnskap om trusler og vold i kommunalt og
lokalbasert psykisk helsearbeid. På tross av at recoveryorienterte praksiser i økende grad
blir anbefalt i psykisk helsetjenester, er det også utviklet lite forskningsbasert kunnskap
om recoveryorientert praksis i forebygging og håndtering av trusler og vold.
Avhandlingens funn viser at ledere av psykisk helsetjenester er viktige både for at
kompetanseutviklingstiltak skal få betydning i psykisk helsetjenester, men også for
medarbeidernes opplevelser av å bli tatt på alvor og at arbeidet med å forebygge at
medarbeiderne blir utsatt for trusler og vold fra brukere blir prioritert. Lederne opplevde
at deltakelse på Helseetatens kurs og kompetansetiltak, og anvendelse av
kompetanseutviklingsstøttende verktøy, bidro til økt bevissthet blant medarbeiderne og
dem selv og at medarbeiderne ble mer i stand til å håndtere samarbeidssituasjoner med
andre helsetjenester og brukerne. Helseetatens kompetansetiltak og verktøy har også
bidratt til en revurdering av eget ansvar og arbeidsoppgaver i forbindelse med
forebygging og håndtering av trusler og vold i egne tjenester.
Avhandlingen viser at, med hensyn til utvikling av kompetanse blant deltakerne, har de
undersøkte kursene og kompetansetiltakene har en moderat positiv betydning på
gruppenivå, men at de synes å ha hatt til dels betydelig betydning for enkeltdeltakere.
Funnene indikerer likevel at det for flere også har funnet sted utvidelse og utdypning av
allerede etablerte måter å se praksis på. Kompetansetiltak synes, i lys av funnene i
avhandlingen, ikke alene å kunne bidra til kompetanse- og praksisutvikling blant ansatte
i kommunale psykisk helsetjenester, men at kompetansetiltak isteden bør ses på som å
danne utgangspunkt for, og å være betinget av, videre behandling av praksis og måter å
se praksis på i tjenestene etter at kursene er over og læringsmaterialet skal «prøves» i
praktiske møter.
Består av
Artikkel 1: Maagerø-Bangstad, E. R., Sælør, K. T. & Ness, O. (2019). Encountering staff-directed aggression within mental health and substance abuse services: exploring conceptions of practice following education. International Journal of Mental Health Systems, 13(1), Art. 20. https://doi.org/10.1186/s13033-019-0277-8Artikkel 2: Maagerø-Bangstad, E. R., Sælør, K. T., Lillevik, O. G. & Ness, O. (2020). Exploring staff conceptions of prevention and management practices in encounters with staffdirected aggression in supported housing following education and training. International Journal of Mental Health Systems, 14(1), Art. 60. https://doi.org/10.1186/s13033-020-00387-2
Artikkel 3: Maagerø-Bangstad, E. R., Sælør, K. T. & Ness, O. (2020). Managers’ perceptions of competence and practice development following education in the prevention and management of staff-directed aggression: promoting person-centred practice. International Practice Development Journal, 10(2), Art. 8. https://doi.org/10.19043/ipdj.102.008