Vipps - disruptiv innovasjon
Abstract
I denne oppgaven har vi tatt for oss selskapet Vipps AS som er en betalingstjeneste. Med søkelys på strategisk ledelse har vi analysert Vipps med hensikt i å finne strategiske beslutninger Vipps kan ta for å bli en fullkommen disruptiv innovasjon. Ut ifra problemstillingen vår som er «Vipps er en disruptiv innovasjon, hvilke strategiske avgjørelser må til for at Vipps blir en fullkommen disruptiv innovasjon?» Så har vi kommet frem til resultater som vi kan konkludere med at kan svare på denne problemstillingen. Dette temaet valgte vi grunnet at vi bruker selv vipps mye i hverdagen, og ønsket å mere i dybden i Vipps. Vi har valg å fordype oss i strategisk ledelse innenfor Vipps, da vi fant dette emnet svært interessant. Fremgangsmåten i denne oppgaven har startet med valg av tema, fordypningsområde, problemstilling og metodevalg. Ut ifra analysen og vurderinger vi har gjort, har vi funnet ut at lojalitetsprogram som de eventuelt kan bygge videre på gjennom nye funksjoner vil være den største strategiske endringen de kan gjøre for å bli fullkommen disruptiv.