Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøise, Petra
dc.contributor.advisorBuland, Trond H.
dc.contributor.authorBergmann, Aase
dc.date.accessioned2022-09-19T14:49:15Z
dc.date.available2022-09-19T14:49:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3018995
dc.description.abstractTett kontakt mellom utdanningssektoren og arbeidslivet er en forutsetning for at arbeidslivets behov fanges opp. Samtidig har arbeidslivet blitt mer utilgjengelig for ungdom, i takt med at kompetansekravene er blitt høyere. Denne kombinasjonen er både en utfordring, og den peker på et gjensidig behov for samarbeid. Noe som bringer oss inn på problemstillingen i denne oppgaven: Bedrifters perspektiv på Fagdag i bedrift - Hvilke begrunnelser har bedrifter for å arrangere Fagdag i bedrift for 9. trinns elever i faget utdanningsvalg? Problemstillingen undersøkes gjennom følgende semistrukturerte forskningsspørsmål, som rettes til private bedrifter. 1. Beskrivelse av innholdet i Fagdag i bedrift. Bedriftene forteller hvilke arbeidsoppgaver elevene får delta i, hvordan fagfolk veileder elevene. 2. Begrunnelse av hvorfor bedriften arrangerer Fagdag i bedrift for 9. trinn. 3. Hvilke utfordringer bedriftene opplever knyttet til å arrangere Fagdag i bedrift for 9. trinn? Flere av forskerens antatte utfordringer blir av informantene snudd til suksesskriterier. 4. Hvilke suksesskriterier mener bedriftene at har betydning for gjennomføring av Fagdag i bedrift for 9. trinn? Essensen i undersøkelsen kan sies på være: Bedriftene tenker at rekruttering er en langsiktig prosess. De ønsker å møte ungdom i ung alder, for å kunne være delaktig i starten på elevenes bevisstgjøringsprosess. Fagdag i bedrift anser bedriftene som ett av sine bidrag til fellesskapet. Forutsetning for at bedriftene skal yte dette samfunnsansvaret, er at elevene er engasjert når de kommer, og at noen utenfor bedriftene organiserer ordningen på en helhetlig måte.en_US
dc.description.abstractClose contact between the education sector and working life is a prerequisite for capturing the needs of working life. At the same time, working life has become more inaccessible to young people as competence requirements have become higher. This combination is both a challenge, and it points to a mutual need for cooperation. Which brings us to the issue in this paper: Companies' perspective on Skills day in working life - What are the reasons for companies to arrange Skills day in working life for 9th grade students in the subject of educational choice? The problem is investigated through the following semi-structured research questions, which are addressed to private companies. 1. Description of the content of Skills day in working life in the company. The companies tell which work tasks the students are allowed to participate in, how professionals guide the students. 2. Reasons of why the company arranges Skills day in working life for the 9th grade. 3. What challenges do the companies experience in connection with arranging Skills day in working life for 9th grade? Several of the researcher's assumed challenges are turned by the informants into success criteria. 4. Which success criteria do the companies experience that are important for the implementation of Skills day in working life for 9th grade? The essence of the survey can be said to be: Companies think that recruitment is a long-term process. They want to meet youth at a young age, in order to be involved in the beginning of the students' awareness process. Skills day in working life is considered by companies as one of their contributions to social responsibility. A prerequisite for the companies to provide this social responsibility is that the students are engaged when they arrive, and that someone outside the companies organizes the scheme in a comprehensive way.
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleBedrifters perspektiv på Fagdag i bedrift. Hvilke begrunnelser har bedrifter for å arrangere Fagdag i bedrift for 9. trinns elever i faget utdanningsvalg?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright The Authoren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel