Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGranly, Astrid
dc.contributor.authorNilson, Ingrid Isabell
dc.date.accessioned2022-09-08T16:41:23Z
dc.date.available2022-09-08T16:41:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608125:50794952
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016698
dc.description.abstractI denne mastergradsavhandlingen undersøkes det hvordan det tverrfaglige temaet livsmestring ivaretas i arbeid med et læreverk på ungdomstrinnet. Nærmere bestemt har jeg valgt læreverket Norsk 9 fra Cappelen som nylig er utgitt og som det dermed er rimelig å forvente er i tråd med Fagfornyelsen. Det er de litterære tekstene og oppgavene som hører til, som er omdreiningspunktet for mine analyser. Formålet med studien er å undersøke følgende problemstilling: Hvordan ivaretas det tverrfaglige temaet livsmestring i arbeid med litterære tekster i læreverket Norsk 9? Bakgrunnen for oppgaven er innføringen av Fagfornyelsen, der folkehelse og livsmestring har blitt innført som tverrfaglig tema. Bakgrunnen for valg av tema må dessuten sees i sammenheng med tidligere nasjonal forskning som peker på at læreboken fremdeles har en sentral plass i norsk skole, og at oppgavene danner mye av utgangspunktet for undervisningsaktivitetene. Oppgavens metode er derfor en kvalitativ lærebokanalyse. I denne avhandlingen gjennomfører jeg en innholdsanalyse, der jeg analyserer kapittelet I andres liv i læreboken Norsk 9. Læreboktekstene belyses med litteraturdidaktisk teori blant annet Martha Nussbaum, Louise M. Rosenblatt og Laila Aase. Basert på lærebokens ulike tilnærminger har det blitt opprettet tre analysekategorier: leseoppdrag, lesestopp og oppgaver. Videre er kategorien oppgaver inndelt i oppgaver som angir arbeidsmåte og oppgaver som ikke angir arbeidsmåte. Funnene har blitt drøftet opp mot det teoretiske rammeverket. Resultatene fra analysen viser at læreboken tilrettelegger for livsmestring ved å inkludere litterære tekster som fyller funksjonen både som speil og vindu og tilhørende oppgaver som tilrettelegger for estetiske læreprosesser. Likevel vil avhandlingens helhet vise at det finnes et ubenyttet potensial og i den forlengelse hvilke praktiske implikasjoner det kan skape i litteraturundervisningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLitteratur i et livsmestringsperspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel