• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i samfunn og helse
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i samfunn og helse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virkningen av nettaktivitet og foreldrerelasjon på opplevd kroppspress blant ungdom i Norge: En populasjonsbasert studie

Brynjulfsen, Maria
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.usn:wiseflow:6596229:50455213.pdf (1.404Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3016696
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i samfunn og helse [98]
Abstract
Formål: Å undersøke sammenhengene mellom nettaktivitet, foreldrerelasjon og opplevd kroppspress hos ungdom i Norge. Dette med bakgrunn i den digitale utviklingen samfunnet har gjennomgått de siste tiårene samt ungdoms utstrakte bruk av internett og sosiale medier. I lys av dette har opplevd kroppspress fått en økt betydning, og det er behov for å belyse denne type problemstillinger og eventuelle forebyggende faktorer.

Metode: Avhandlingen baserer seg på den nasjonale Ungdata-undersøkelsen gjennomført i 2017-2019 i Norge. Operasjonalisering av variabler har stått sentralt i hensikt av å benytte de beste spørsmål i analysene. Assosiasjonen mellom nettaktivitet, foreldrerelasjon (som uavhengige variabler) og opplevd kroppspress (som avhengig variabel) ble undersøkt ved hjelp av korrelasjon og hierarkisk regresjonsanalyse. Kjønn og klassetrinn ble benyttet som kontrollvariabler i den hierarkiske regresjonsanalysen.

Resultater: Resultatene viste sammenheng mellom nettaktivitet og opplevd kroppspress samt mellom foreldrerelasjon og opplevd kroppspress. Til sammen forklarte variablene 17% av variansen i opplevd kroppspress hos ungdom i Norge.

Konklusjon: Resultatene er drøftet og forstått ved hjelp av ulike teoretiske perspektiver. Giddens forståelse av modernitet og selvidentitet og selvbestemmelsesteorien er benyttet i forhold til hvordan ungdom påvirkes av eksterne faktorer som nettaktivitet. Teorien om sosial støtte i lys av foreldrestøtte benyttes omkring relasjonen mellom ungdom og deres foreldre, og videre ungdoms mottakelighet for innhold på internett. Sosial sammenligningsteori benyttes i forståelsen av hvordan ungdom bruker internett til sammenligning, og om utfallet av dette. Den sosial kognitive teorien benyttes i forståelsen av internett som en sosial konstruksjon av virkeligheten.

Nøkkelord: Ungdom, nettaktivitet, internett, sosiale medier, foreldrerelasjon og opplevd kroppspress.
 
Purpose: To investigate the extent to which online activity and parental relationship impact perceived body pressure in Norwegian adolescents. The purpose is based on the digital development that the society has gone through in the recent decades, as well as adolescents extensive use of the internet and social media. Consequently, body pressure has become a worrying issue which need the attention of society in order to find risk and protective factors of perceived body pressure among adolescents.

Method: This master thesis is based on the national Ungdata survey conducted in 2017-2019 in Norway. The question items that corresponded to each variable in this study were chosen from the survey. The extent to which online activity and parental relationship predicted perceived body pressure was examined using correlation and hierarchical regression analysis. Gender and grade levels were used as control variables in the hierarchical regression analysis.

Results: Results showed that both online activity and parental relationship were significantly linked to perceived body pressure. In total, these variables explained 17% of the variance in perceived body pressure in adolescents in Norway.

Conclusion: The results are discussed and understood using different theoretical perspectives. Giddens understanding of modernity and self-identity and the theory of self-determination have been used in relation to how adolescents are affected by external factors such as online activity. The theory of social support in terms of parental support was used to explain how relationship between adolescents and their parents is important in reducing body pressure in adolescents. Social comparison theory was used to explain how adolescents use internet and social media to compare themselves with others in terms of perceived body pressure. Social cognitive theory was used in the understanding of internet as a social construction of reality.

Keywords: Adolescents, online activity, internet, social media, parental relationship, perceived body pressure.
 
Publisher
University of South-Eastern Norway

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit