Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKongsgården, Petter A.
dc.contributor.authorSønstebø, Emma
dc.contributor.authorVerpe, Linn Lysåker
dc.date.accessioned2022-09-07T16:41:23Z
dc.date.available2022-09-07T16:41:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608167:50637877
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016389
dc.description.abstractSammendrag I denne studien har vi forsket på hvordan lærerens didaktiske valg i arbeid med folkehelse og livsmestring, stimulerer til elevenes egen opplevelse av livsmestring. Bakgrunnen for valg av tema i vår masteroppgave er at det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skolen inneholder mange områder som både er krevende, spennende og nyttige for elevene. Vår nysgjerrighet var å finne ut av hvilke erfaringer noen lærere og elever sitter igjen med på nåværende tidspunkt. Det tverrfaglige temaet bygger blant annet på innhold som er viktig for fremtidens skole. I vår oppgave har vi derfor undersøkt hvordan elevene oppfatter sin egen livsmestring innenfor temaområdene psykisk helse, seksualitet og kjønn samt mediebruk. Masteroppgaven har både en kvantitativ og en kvalitativ fremstilling, og vi har med dette mixed method. Vi har gjennomført totalt fire spørreundersøkelsen hvor to er sendt ut til elever i to klasser, og en spørreundersøkelse til to lærere. I etterkant har vi utført semistrukturert intervju i to fokusgruppe med 5 elever i hver gruppe, og semistrukturert intervju med lærere. Vårt datamateriale bygger på en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Dette fordi vi ønsket å undersøke erfaringer og opplevelser hos lærere og elever. Funnene ble analysert både kvantitativt og kvalitativt gjennom fremstilling i frekvenstabeller, og koding med kategorisering av datamaterialet. Teori som vektlegges er ungdom og læring i det 21.århundre hvor kunnskap- og informasjonssamfunnet, identitetsutvikling og mestring fremheves. Sentrale læringsteorier er sosiokulturell og kognitiv læringsteori samt situert læring. Til slutt viser vi til hvorfor relasjonskompetanse er sentralt i arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Hovedfunn fra forskningen viser at lærere og elever mener at det tverrfaglige temaet er relevant, og viktig å bruke tid på i skolen for at elevene skal kunne mestre et liv i det 21.århundre. Elevene løfter frem et behov og et ønske om å lære ulike verktøy, teknikker og strategier for å kunne mestre eget liv i fremtiden. Lærerne påpeker at dette må jobbes med kontinuerlig i alle fag i skolen. Lærernes didaktiske valg og oppfatning i arbeide med det tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring samsvarer ikke med hverandres didaktiske valg. Samtidig som en ser at lærernes didaktiske valg motstrider elevenes ønsker og behov innen temaet. Nøkkelord: Livsmestring, 21.århundre, kunnskap- og informasjonssamfunn, relasjonskompetanse og kritisk tenkning
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDet tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel