Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOpdal, Lars
dc.contributor.advisorKravik, Reiar
dc.contributor.authorAndersen, Viggo Trummar
dc.date.accessioned2022-08-31T16:41:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6567740:49859328
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014791
dc.description.abstractFagfornyelsen kom høsten 2020 med innføring av trinnvise kompetansemål i matematikk fra 1. til 10. klasse. Fra og med 5. klasse og til 10. klasse har et av kompetansemålene en direkte eller indirekte tilknytning til programmering. Lærere mangler spesifikk kompetanse innen programmering, og deres utfordringer med å dekke elevens kompetansemål innen matematikk kan være utfordrende. I denne masteroppgaven er min problemsstilling: «Læreres utfordringer og erfaringer med innføring av programmering i matematikk i forbindelse med fagfornyelsen». Jeg har sett på hvilke utfordringer lærerne opplever, og hvilke erfaringer de har erfart i løpet av snart to år med fagfornyelse (LK20). Det er blitt brukt et kvalitativt forskningsarbeide med 5 informanter basert på et semi-strukturert forskningsintervju. Hvorav 2 av lærerne har hatt kursing eller utdannelse innen programmering, men de 3 andre ikke har hatt tidligere kompetanse innen programmering. Lærerne har hovedsakelig erfaring fra ungdomstrinnet. Resultater fra intervjuer med lærerne avdekker varierende grad av begrepsforståelse innen programmering og algoritmisk tenkning. Lærerne trekker fra tid til egenutvikling av kompetanse, tid til samarbeid i kollegiet og systematisk kompetanseheving som sentrale utfordringer. Lærerne erfarer mangel på systematisk kursing, mangel på tiltak for utdanning innen programmering og Konklusjon: Det bør iverksettes en helhetlig planlegging av kompetansehevingstiltak ved den enkelte skole, basert på teoretiske rammeverk for å sikre lærernes forventede kompetansenivå innen digital teknologi. Lærernes holdninger til programmering og algoritmisk tenkning bør styrkes gjennom økt fokus på hva som kreves av en «digital» lærer i grunnskolen. Det bør legges vekt på forskningsbaserte tilnærminger i undervisning i tråd med teoretiske rammeverk som PfDK og TPACK. Lærerne må få tid til egenutvikling og kompetanseheving.
dc.description.abstractThe subject renewal came in the autumn of 2020 with the introduction of step-by-step competence goals in mathematics from 1st to 10th grade. From 5th grade until 10th grade, one of the competence goals has a direct or indirect connection to programming. Teachers lack specific competence in programming, and their challenges in meeting the student's competence goals in mathematics can be challenging. In this master's thesis, my problem statement is: «Teachers' challenges and experiences with the introduction of programming in mathematics in connection with subject renewal». I have looked at the challenges the teachers experience, and what experiences they have experienced during almost two years of subject renewal (LK20). A qualitative research work with 5 informants based on a semi-structured research interview has been used. Of which 2 of the teachers have had courses or education in programming, but the other 3 have not had previous competence in programming. The teachers mainly have experience from the lower secondary level. Results from interviews with teachers reveal varying degrees of conceptual understanding in programming and algorithmic thinking. The teachers draw from time to self-development of competence, time for collaboration in the college and systematic competence development as key challenges. The teachers experience a lack of systematic training, a lack of measures for education in programming and Conclusion: A comprehensive planning of competence development measures at the individual school should be implemented, based on theoretical frameworks to ensure the teachers' expected level of competence in digital technology. Teachers' attitudes towards programming and algorithmic thinking should be strengthened through increased focus on what is required of a "digital" teacher in primary school. Emphasis should be placed on research-based approaches in teaching in line with theoretical frameworks such as PfDK and TPACK. Teachers must be given time for self-development and competence development (up-skilling).
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtfordringer og erfaringer med programmering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel