Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBigseth, Beate Haugom 
dc.contributor.authorSkårdal, Kay Arne Kongevold
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:43Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50828899
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014530
dc.description.abstractDenne studien har som formål, å undersøke hvilke kognitive nivåer som finnes i oppgaver med programmering for to norske læreverk i matematikk. For å dekke det nye kompetansemålet innført ved fagfornyelsen (LK20), vil det undersøkes for i et analogt og digitalt læreverk. Gjennom en innholdsanalyse av de ulike læremidlene, vil jeg besvare følgende spørsmål; * Hvordan er programmeringsoppgaver implementert og vektlagt i læreverkene? * Hvilke nivåer av kognitive krav stiller programmeringsoppgavene til elevene? * Hvilke type svar krever oppgaver med programmering, av elevene? Dette ble undersøkt for i læreverkene Maximum 8. -10. produsert av Gyldendal, samt Campus Matte 8. -10. produsert av Campus Inkrement. I analysen ble læreverkene kategorisert for hvilke kognitive krav de stiller til elevene, i tillegg til hvilket type svar oppgavene krever av elevene. Analysens rammeverk er hentet med inspiriasjon fra Charalambous et al. (2010), og Stein et al. (2009). Henikten ved å besvare de ulike spørsmålene er å belyse poblemstillingen; I hvilken grad utfordres elevene kognitivt i møte med digitale og analoge programmeringsoppgaver presentert i læreverk for fagfornyelsen? Resultatene fra studien viser at alle de fire nivåene av kognitive krav er representert i begge læreverkene. Oppgaver som krever høye kognitive krav står for rundt halvparten av oppgavene i det analoge læreverket Maximum, mens resterende oppgaver er fordelt på de to lavere nivåene av kognitive krav. For det digitale læreverket Campus Matte står oppgaver som krever høye kognitive krav for ca. 65 prosent av den totale oppgave mengden. Totalt sett vil elevene i stor grad bli utfordret kognitivt gjennom arbeid med programmeringsoppgaver produsert for fagfornyelsen. I læreverket Maximum krever den største andelen oppgaver kun et enkelt svar, ved hele ca. 65 prosent. For læreverket Campus Matte viser det seg at ca. 78,3 prosent av oppgavene krever et svar med forklaring. For begge læreverkene er det å gi et svar hvor man vurderer gyldigheten til løsningen, sterkt underrepresentert.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKognitive utfordringer i møte med programmering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel