Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolberg, Unni Mette
dc.contributor.authorKrogerrecklenfort, Jacqueline
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:39Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608125:50819413
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014526
dc.description.abstractDet overordnede temaet for denne masteroppgaven er implementeringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i litteraturundervisningen i norskfaget. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegger et utvalg ungdomsskolelærere for arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i norskfagets litteraturundervisning? I tillegg undersøkes forskningsspørsmålet: På hvilke måter kan arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i litteraturundervisning bidra til danning og dybdelæring? Bakgrunnen for studien baserer seg på samfunnsutviklingen og det økende behovet for kunnskap om og åpenhet rundt de underliggende tematikkene, som folkehelse og livsmestring impliserer. En undersøkelse gjort av Ungdata i 2018 viser at så mange som tre av ti elever på ungdomstrinnet sliter med psykiske helseutfordringer. Med fagfornyelsens fremhevelse av dybdelæringsprosesser og implementeringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i læreplanene, og det underliggende danningsoppdraget, var det nærliggende å undersøke dette i praksis gjennom denne studien. Studien baserer seg på kvalitativ forskningsmetode, der et utvalg på fire norsklærere på ungdomstrinnet deltok på semi-strukturerte intervjuer. Formålet med dette metodevalget var å belyse lærernes erfaringer, opplevelser og refleksjoner i forbindelse med planlegging og gjennomføring av litteraturundervisning i tråd med folkehelse og livsmestring. Funnene viser at det til tross for fagfornyelsens fokus på utvikling av utholdenhet gjennom lesing av blant annet lengre tekster, fremdeles leses flere korte enn lengre tekster i undervisning. Likevel antyder studien en form for revitalisering av eldre tekster, som leses og arbeides med i henhold til folkehelse og livsmestrings-tematikken, og som kan resultere i en større forståelse og mestring. Lærerne forteller at de i stor grad vektlegger elevenes erfaringer og opplevelser i tilnærming til litteratur, og viktigheten av å være godt forberedt og kjenne elevene sine, når det skal arbeides med sensitive temaer. Samtidig er det en splittet uenighet om hvorvidt det tverrfaglige temaet kan skape dybde i læringen. Studien viser likevel, at dybdelæringsperspektivet kommer tydelig fram, når lærerne forteller om at elevene skal lære å se sammenhenger mellom for eksempel eldre og nyere tekster, samt diskutere tekstenes aktualitet i lys av konteksten de inngår i. I et danningsperspektiv bekrefter studien at litteratur som tar opp sensitive temaer kan bidra til elevenes identitetsutvikling og gi muligheten for å samle viktige livserfaringer. Dermed kan man konkludere med at det til en viss grad tilrettelegges for at elevene utrustes med verdifulle erfaringer og verktøy til å være i stand til å håndtere livets utfordringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title- Vi er jo ikke psykologer...: En studie om implementeringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i norskfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel