Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMurtnes, Åsve
dc.contributor.authorHenriksen, Nicholas Henrik
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:33Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607847:50703949
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014519
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i kroppsøving, ved Universitetet i Sørøst-Norges grunnskolelærerutdanning. Oppgavens tema er steder i skolens nærnaturs betydning for tverrfaglig undervisning i kroppsøving. Teksten som helhet redegjør for hvordan temaet er undersøkt, og hvilke nye innsikter undersøkelsen medførte. Undersøkelsens bakgrunn er at overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017) og læreplanen i kroppsøving (Utdanningsdirektoratet, 2020a) vektlegger tverrfaglig undervisning, og det å lære gjennom å være en del av naturen. Å lære av og med naturen aktualiserer sted i undervisningssammenheng (Murtnes, Jørgensen & Birkeland, 2019). Det kan sees opp mot at et avdekt sprik mellom læreplanens intensjoner og gjeldene praksis har svekket kroppsøving som læringsfag (Annerstedt, 2008; Steinsholt & Gurholt, 2010, s. 10-11; Aasland, 2019). Det ser ut til å også være gjeldende for uteundervisning i faget (Winje & Løndal, 2021a). Det er likevel forsket lite på stedsbasert undervisning i norsk skolekontekst. Undersøkelsen knytter sammen tverrfaglighet og stedsbasert undervisning ved å undersøke hvilken betydning steder i skolens nærnatur har når kroppsøvingslærere legger til rette for tverrfaglig undervisning. Det har blitt gjennomført et aksjonslæringsprosjekt med utgangspunkt i en hermeneutisk-fenomenologisk posisjon for å undersøke steders betydning for tverrfaglighet gjennom praksiseksempler. Undersøkelsen har generert genuine lærererfaringer fra lærere som har operasjonalisert stedsbasert pedagogikk for å legge til rette for tverrfaglighet i kroppsøving. Undersøkelsen er teoretisk forankret i sentral teori som anerkjenner sted som noe mer enn lokalitet (Casey, 1997; Ingold, 2011). Basert på dette er det utviklet anbefalinger om stedsbasert pedagogikk (Gruenewald, 2003; Wattchow, 2021) for å fremme steders potensial for tverrfaglig læring. Stedsbasert pedagogikk inkluderer retningen stedsresponsiv undervisning (Mannion, Fenwick & Lynch, 2013; Wattchow, 2021). Undervisning med utgangspunkt i steder fordrer at lærer tar elever med seg ut av skolens bygninger, og forholder seg relasjonelt til steder i nærmiljøet, herunder skolens nærnatur. Dette har vært det teoretiske bakteppet for undervisningspraksisen som beskrives, samt for drøfting av undersøkelsens funn. Funnene fra undersøkelsen viser at steder i skolens nærnatur kan ha stor betydning når kroppsøvingslærere legger til rette for tverrfaglig undervisning. Steders potensial for tverrfaglighet fordrer at kroppsøvingslærere stoler på reisen (Asfeldt & Beames, 2017; Bischoff, 2012). Det innebærer at steders pedagogiske potensial anerkjennes som en del av undervisningspraksisen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleÅ stole på reisen gjennom stedene: om steders betydning for læreres tverrfaglige undervisning i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel