Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlabikowska, Hanna Zdziarska
dc.contributor.authorNilsen, Mari Telise
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:31Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50676418
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014517
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne mastergradsavhandlingen er lærebøkers bruk av representasjoner i temaet brøk større enn 1 på 5. trinn, etter ny læreplan. Gjennom en komparativ innholdsanalyse har jeg sett på de tre læreverkene Multi 5A fra Gyldendal, Matematikk 5 fra Cappelen Damm og Matemagisk 5A fra Aschehoug, og hvordan de formidler det matematiske innholdet i delkapitlene som omhandler brøk større enn 1. Studiens overordnede problemstilling med tilhørende forskningsspørsmål er formulert som følgende: Hvilke representasjonsformer benyttes i et utvalg av lærebøker for matematikk på 5. trinn for å legge til rette for økt forståelse av brøk større enn 1? (1) I hvilken grad gir representasjonsformene brukt i lærebøker for matematikk på 5. trinn variasjon i undervisningsmaterialet? (2) Hvilken matematisk forståelse krever oppgavene i lærebøker for matematikk på 5. trinn i temaet brøk større enn 1? Det teoretiske rammeverket for oppgaven er tilknyttet representasjonsformene for alle matematiske objekter, og hvordan en variasjon av disse tilrettelegger for økt forståelse av det matematiske innholdet. I tillegg tar det for seg elevenes matematiske forståelse, og hvordan lærebøkene kan legge til rette for tilegnelsen av denne. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 er grunnlaget for nye utgivelser av læreverkene, og ligger derfor til grunn gjennom hele studien. Analysen er gjennomført med alle oppgaver det er tenkt at elevene skal løse i delkapitlene som omhandler brøk større enn 1 i de tre lærebøkene. Datamaterialet utgjorde totalt 38 oppgaver fra de tre lærebøkene. Det analytiske rammeverket bygger på Charalambous’ et al. (2010) utviklede rammeverk for horisontal og vertikal analyse av lærebøker. Hovedfunnene indikerer et stort skille i variasjonen av representasjonsformer i de tre lærebøkene. Med et varierende antall oppgaver til grunn, utpeker Multi 5A seg som læreboken med størst grad av variasjon, og dermed den læreboken som i best grad legger til rette for økt forståelse av brøk større enn 1. Matemagisk 5A har svært lav grad av variasjon, hvor oppgavene tar for seg en begrensede former for representasjoner. Dette reduserer betydelig elevenes grunnlag for økt matematisk forståelse. Matematikk 5 legger seg imellom de to nevnte lærebøkene med en viss grad av variasjon, men hvor også enkelte fremstillinger av representasjonsformene er fraværende.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLærebøkers representasjoner av brøk større enn 1: En komparativ innholdsanalyse av tre lærebøker i matematikk på 5. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel