Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRasmussen, Are
dc.contributor.authorRuud, Jahn Romeo Reigstad
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:30Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608167:50637873
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014516
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven søker å belyse begrepet vurdering for læring og hvordan styring i skolen påvirker lærerens arbeid. Den ønsker å belyse hvordan man gjenkjenner utfordringer knyttet til resultat- og målstyring i lærerens arbeid med vurdering for læring, hvordan dette påvirker lærerens vurderingspraksis og hva slags tiltak som må utføres for å forbedre samspillet mellom målstyring og lærerens vurderingspraksis. Utgangspunktet for studiet er følgende problemstilling utarbeidet: Hvilke utfordringer knyttet til mål- og resultatstyring møter læreren i arbeidet med vurdering for læring og hvordan påvirker det lærerens vurderingspraksis? For å besvare problemstillingen er det benyttet et kvalitativt semi-strukturert intervju. Funn fra analysen danner grunnlaget for å trekke slutninger mellom lærernes egne synspunkter knyttet til arbeidet med vurdering for læring og hvilke utfordringer knyttet til styring som utfordrer dette arbeidet. Funnene i masteroppgaven viser at det er begrepsforvirring rundt sentrale begreper knyttet til vurdering for læringsarbeidet i skolen. Lærerne i utvalget har forskjellige definisjoner og forståelser rundt begrepene. De synes det er utfordrende å forholde seg til mange mål og begreper som fremstår utydelige fra nasjonale myndigheter. Lærerne har for liten kunnskap til vurdering for læring som strategisk verktøy i skolen. Ingen lærere i utvalget definerer vurdering for læring som en strategi bestående av flere nødvendige punkter som må arbeide i samspill for å fungere best mulig. Lærerne synes at det settes for mange krav til skriftlig dokumentasjon knyttet til halvårsvurderingene som er påkrevd av kommunens resultatstyring. De i utvalget føler et behov for å dokumentere vurderingene de gjør i klasserommet for å tilfredsstille skoleledelse, foreldre og andre instanser slik som f.eks. statsforvalteren. De opplever at elevene deres prioriterer tallkarakterer ovenfor tilbakemeldinger enten de er skriftlige eller muntlige og at de får et økt tidspress fordi de likevel er pliktet til å gjøre skriftlige tilbakemeldinger til elevene. Lærerne ønsker også å skjerme elevene for vurderingspress. De synes også at kartleggingsprøver, nasjonale og internasjonale prøver ser ut til å ha en påvirkning på lærernes undervisningen til tross for at de mener at den ikke har det. Alle lærerne synes tid og størrelse på klassene de underviser for er den største utfordringen i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan lærerens arbeid med vurdering for læring utfordres av resultat- og målstyring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel