Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaslekås, Camilla
dc.contributor.authorSeyzeriat, Joachim
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:30Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608086:50635313
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014515
dc.description.abstractDenne studien fokuserer på utforskende arbeidsmåter og undersøker hvordan lærere anvender utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen. Ved bruk av kvalitativ tilnærming, har jeg i denne studien tatt for meg følgende problemstilling: Hvordan anvender lærere på ungdomstrinnet utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen? Utvalgte tidligere studier viser til at lærere har begrenset kunnskap i hvordan man tar i bruk de forskjellige praksisene innenfor utforskende arbeidsmåter. Dette fører til at arbeidsmåtene blir nedprioriter, eller har lav verdi. Dette er en grunn til at jeg ønsket å se nærmere på temaet om læreres bruk av utforskende arbeidsmåter. Det er i denne studien gjennomført semistrukturert intervju av tre informanter som er lærere ved ungdomsskoler, for å kunne innhente læreres erfaring og begrunnelser for valgte praksiser. Resultatene av at i likhet med den tidligere forskningen fant jeg også at det i noen tilfeller er manglende kunnskap om hvordan man tar i bruk arbeidsmåtene. Det er i tillegg noen momenter som er utenfor lærers kontroll, som avsatt forberedelsestid og romtilgang som påvirker prioriteringen. Felles kommer det frem at lærerne ønsker å i høyere grad kunne ta i bruk utforskende arbeidsmåter som en del av kjemiundervisningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan anvender lærere på ungdomstrinnet utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel