dc.contributor.advisor | Haslekås, Camilla | |
dc.contributor.author | Seyzeriat, Joachim | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:42:30Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T16:42:30Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6608086:50635313 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3014515 | |
dc.description.abstract | Denne studien fokuserer på utforskende arbeidsmåter og undersøker hvordan lærere anvender utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen. Ved bruk av kvalitativ tilnærming, har jeg i denne studien tatt for meg følgende problemstilling: Hvordan anvender lærere på ungdomstrinnet utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen?
Utvalgte tidligere studier viser til at lærere har begrenset kunnskap i hvordan man tar i bruk de forskjellige praksisene innenfor utforskende arbeidsmåter. Dette fører til at arbeidsmåtene blir nedprioriter, eller har lav verdi. Dette er en grunn til at jeg ønsket å se nærmere på temaet om læreres bruk av utforskende arbeidsmåter. Det er i denne studien gjennomført semistrukturert intervju av tre informanter som er lærere ved ungdomsskoler, for å kunne innhente læreres erfaring og begrunnelser for valgte praksiser. Resultatene av at i likhet med den tidligere forskningen fant jeg også at det i noen tilfeller er manglende kunnskap om hvordan man tar i bruk arbeidsmåtene. Det er i tillegg noen momenter som er utenfor lærers kontroll, som avsatt forberedelsestid og romtilgang som påvirker prioriteringen. Felles kommer det frem at lærerne ønsker å i høyere grad kunne ta i bruk utforskende arbeidsmåter som en del av kjemiundervisningen. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Hvordan anvender lærere på ungdomstrinnet utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen? | |
dc.type | Master thesis | |