Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Kristin Gregers
dc.contributor.authorAndersen, Tina-Maria Krantz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607582:50629070
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014514
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om samiske innhold i grunnskolens opplæring. Jeg var interessert i hvordan ambisjonene om å inkludere samiske perspektiv i undervisningen kan operasjonaliseres i konkrete undervisningspraksiser. I dette forskningsarbeidet har jeg grepet inn i samfunnsfagundervisningen i to mellomtrinnsklasser. Jeg gjennomførte en intervensjon i rollen som deltakende observatør, og i etterkant av undervisningen gjennomførte jeg gruppeintervjuer med elever. Jeg tok i bruk filmen Frost 2 i undervisningen. Filmen handler om «Tundrafolket» som er innesperret i en tåkebelagt skog på grunn av at det ble bygget en demning, som kuttet ut folkets naturressurser. Filmen skulle være et bidrag til å inkludere samiske perspektiver i undervisningen. Problemstillingen jeg har utforsket er: På hvilke måter kan bruk av Frost 2 i undervisningen bidra til læring og bevissthet om urfolksperspektivet på mellomtrinnet? Det teoretiske rammeverket jeg har lagt til grunn for oppgaven tar utgangspunkt i kritisk teori, på grunn av at undervisningsopplegget jeg har foretatt meg har vært et ønske om å utfordre maktstrukturer for å skape sosial endring. Teoriene jeg tar i bruk er også preget av postkolonialteori og kritiske tilnærminger for å undervise om mangfold, blant annet anti-diskriminerende undervisning og ubehagets pedagogikk. Gjennom en kritisk diskursanalyse av samtalene i undervisningen og intervjuene, så jeg at elevene ikke vektla urfolksperspektivet i Frost 2, men heller la merke til ting de kunne om samene fra før. Bruk av filmen i undervisningen bidro til en diskusjon rundt likheten mellom den virkelige Alta-saken, og historien filmen presenterer. Gjennom denne diskusjonen viste elevene at de forsto Alta-sakens plass i samenes prosess mot å oppnå politiske rettigheter, og ved å gjøre dette viste de også empati overfor den uretten samene har gått igjennom. Elevene adresserte et fravær i diskusjonen om rasisme og fremmedfrykt, og ved å ta opp disse temaene inviterte de til samtale rundt dem. En annen tendens som kommer frem i analysen, er at elevenes forståelse av urfolksbegrepet bærer preg av en orientalsk konseptualisering fra skolen sin side, og at det er bestemte diskurser som rammer inn urfolksbegrepet for elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleInn i det ukjente? En studie av bruk av filmen «Frost 2» i undervisning om samiske perspektiver på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel