Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIlkama, Ina Marie Lunde
dc.contributor.authorGjelstad, Marte Wisløff
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:28Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6603696:50563828
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014513
dc.description.abstractSamfunnet endrer seg raskt og blir stadig mer mangfoldig. I skolen er det et mål om at det elevene lærer skal være relevant og framtidsrettet. Læreplanene blir derfor endret iblant, slik at det kan holde følge med samfunnet. Temaet på denne masteroppgaven omhandler religiøst mangfold i læreplanene. I denne oppgaven har jeg hatt som mål å undersøke hvordan mangfoldsbegrepet har endret seg i læreplanene i KRLE over tid. For å kunne få til dette må jeg skaffe meg kunnskaper om KRLE-fagets historie. Siden 1997, har det blir skiftet læreplanverk tre ganger – Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen, Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2020. Før KRL97 besto religionsundervisningen av en to-fags løsning, der kristendomsfaget og livssynsfaget var skilt. Med innføringen av KRL97 opphørte det gamle kristendomsfaget og det gamle livssynsfaget. Likevel har det vi i dag kjenner som KRLE, byttet læreplan hele fem ganger og hatt flere navnebytter. For å undersøke om det har vært noen endringer blant representasjonene for religiøst mangfold blant KRLE-planene, bruker jeg diskursanalyse som metode. I dag er det utviklet en rekke ulike diskursanalytiske retninger, og det var Michel Foucault som var en sentral figur i fremveksten av diskursanalyse som egen teoretisk og metodisk retning. Jeg ser også på Goodlads læreplanteori. Når det kommer til analysen, så utfører jeg en kritisk diskursanalyse hvor jeg systematisk går gjennom de utvalgte tekstene og leter etter religiøst mangfold eksplisitt eller implisitt. Når alle representasjonene er funnet begynner jeg å se i hvilke kontekster de var satt. Her ser jeg at det er spesielt noen temaer som går igjen oftere enn andre, slik som felleskap, forståelse og respekt for andre. Dette kan jeg knytte opp til en inkluderende fellesskapsdiskurs og diskurs for demokratisk medborgerskompetanse. Til slutt konkluderer jeg med at jeg kanskje ville ha sett en større utvikling blant representasjonene av religiøst mangfold hvis jeg hadde brukt enda eldre læreplaner som en del av empirien min.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleReligiøst mangfold i læreplanene
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel