Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadsen, Brian Boe
dc.contributor.authorGrahl-Madsen, Simen Gjersvik
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:21Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607847:50817549
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014506
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å utforske hvilke fremtider som er mulige for kroppsøvingsfaget i Norge. Deltakerne i prosjektet deler deres erfaringer om hvordan de tolker og operasjonaliserer kroppsøvingsfaget. De deler også deres meninger om hvordan faget kan se ut om 20 år, og hvilke endringer de ønsker i faget. Informantenes utsagn om fagets fremtid blir diskutert opp mot Kirk (2010) sine tre mulige fremtider for faget, og annen aktuell teori. Forhåpentligvis kan prosjektet, gjennom kroppsøvingslæreres perspektiv, komme med forslag til endringer som kan drive faget i riktig retning de neste 20 årene. Masteroppgaven er en kvalitativ studie med semistrukturerte intervju som metode for datainnsamling. Oppgaven tar utgangspunkt i et fenomenologisk perspektiv, dette for å kunne løfte frem informantenes erfaringer og opplevelser knyttet til problemstillingen. Datamaterialet fra intervjuene har blitt transkribert og analysert, før de har blitt presentert direkte i teksten. Gjennom oppgaven ønsker jeg som forsker å løfte frem informantenes stemme og deres meninger om kroppsøvingsfaget, både i dagens og fremtidens skole. Forskningsprosjektet viser at kroppsøvingslærere i den norske skole har varierte meninger om LK20 og læreplan i kroppsøving. Kroppsøvingslærerne som deltok i prosjektet, tolker og operasjonaliserer læreplanen og formålet med faget på ulike måter. Prosjektet viser at flere av kroppsøvingslærerne er bekymret for fagets fremtid, dette grunnet de raske samfunnsendringene. De har ulike oppfatninger om hvordan kroppsøvingsfaget kan, og hvordan kroppsøvingsfaget burde se ut om 20 år. Informantene presenterer en rekke ønsker for hvilke endringer de mener faget bør gjennomgå de neste 20 årene. Disse ønskene baserer seg blant annet på en kompetanseheving blant kroppsøvingslærere, et mer omfattende debattklima og mer tid og ressurser til kroppsøvingsfaget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHva er kroppsøvingsfagets rolle i fremtidens skole og samfunn? - En kvalitativ studie av dagens og fremtidens kroppsøvingsfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel