Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFon, Karl Petter
dc.contributor.authorFlaa, Alexandra
dc.contributor.authorPasic, Miran
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:17Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607847:50796113
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014502
dc.description.abstractHensikt: Målet med prosjektet er å løfte frem erfaringene i løpet av et skoleår for 9.klasse rundt modellbasert praksis både fra kroppsøvingslærerens og elevenes perspektiv. Videre ser vi på hvordan og hvorfor en modellbasert praksis kan være med på å forandre kroppsøvingsfaget, der vi ønsker å bidra med supplerende forskning på emnet. Teoretisk rammeverk: I det teoretiske rammeverket har vi valgt ut relevant forskning som knyttes opp mot modellbasert praksis. Rammeverket inneholder begrunnelser for kroppsøvingsfaget i skolen, hvilke erfaringer og læring som oppstår, kritikken mot faget og om modellbasert praksis. Metode: For å undersøke målet i prosjektet har vi valgt fenomenologien som vårt vitenskapsteoretiske grunnsyn, grunnet våre deskriptive forskningsspørsmål. Vi har brukt en triangulering av metoder, som består av fokusgruppeintervjuer mellom moderator og elevene, samtaler mellom kroppsøvingslærer og kritisk venn, samt refleksjonsloggen til kroppsøvingslæreren for undervisningsåret 2020/2021. Resultater: Funnene våre viser at både kroppsøvingslærer og elevene har hovedsakelig positive erfaringer rundt implementering av en modellbasert praksis. Det vises også til funn hvor kroppsøvingslæreren erfarer utfordringer knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisning, hvor elevene gir uttrykk for frustrasjonsmomenter som oppstår. Diskusjon: I denne delen av prosjektet diskuterer vi funn fra resultatene opp mot det teoretiske rammeverket. Diskusjonsdelen er delt inn i fire underkapitler, der siste delkapittel har som mål å diskutere mer overordnede diskurser. Konklusjon: Avslutningsvis presenterte vi modellbasert undervisningspraksis som et mulig løsningsforslag til Kirk (2010) sin revolusjon, opp mot en norsk kontekst i lys av Vinjes (2019) fire beskrivelser. Resultatene viser til at en modellbasert praksis kan skape dypere og mer meningsfulle læringssituasjoner gjennom autentisk undervisning i kroppsøvingsfaget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleModellbasert undervisningspraksis i en norsk kroppsøvingskontekst- Erfarte erfaringer i praksis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel